Esrum kost- og friskole er certificeret i sunde digitale vaner 2021–2024
Esrum kost- og friskole
Vi er pr. 20 maj 2021 blevet certificeret af psykolog- og lægehuset www.dabeco.dk i sunde digitale vaner. Vi har på Esrum kost- og friskole reflekteret over følgende:
En overordnet tænkning fra skolens ledelse har været, at skolen først og fremmest har en række pædagogiske målsætninger som den ønsker at leve op til. Disse pædagogiske målsætninger tager udgangspunkt i et systemisk/narrativt perspektiv på det gode ungdomsliv.
Skolen skal med udgangspunkt i disse målsætninger vurdere hvorvidt skærmene kan hhv. understøtte eller afholde skolen for at leve op til sine ønsker og værdier.
På hvilken meningsfuld måde kan man bruge digitale medier?
- Det digitale er meningsfuldt når eleverne skal søge viden
- Indlede en dialog omkring samfundsmæssige emner
- Etablere fællesskaber med et pædagogisk formål — eks. (gamingarrangementer med fokus på fysisk fællesskab)
- Snakken om elevernes digitale verden kan fungere som en adgangsbillet til andre livsforhold i elevernes liv
- Det digitale kan fungere som pauseknap fra sociale arrangementer — eleverne skal dog kunne hjælpes til at komme tilbage til det analoge
- Personalet skal lære eleverne at være kildekritiske
Er der tidspunkter hvor det, at hjælpe den unge til at slukke vil være gavnligt?
- Da skolens personale ikke længere har hjemmel til at slukke internettet om aftenen — vil skolen i videst muligt omfang ved visitation aftale med eleverne, at de skal indlevere deres telefoner før sengetid.
- Eleverne skal have frihed til søvn, skoledeltagelse og fysisk samvær.
- I undervisningen skal eleverne også indvilge i, at aflevere deres telefoner.
- Således for de frihed til at lære
- Ved aftensmadsbordet og til mødet skal eleverne også indvilge i, at aflevere deres telefoner.
- Således får de frihed til at deltage i et fysisk-socialt fællesskab
Regler, god tone og ubehageligheder på nettet
- Alle elever opnår bevidsthed om at “What are in cyberspace — stays in cyberspace”. Det vil sige, at eleverne skal have blik for at det ikke er ligegyldigt hvad de ligger op på de sociale medier
- Eleverne skal fortsat inspireres til, at være det menneske de ønsker, og ikke lade sig presse ud i uhensigtsmæssige situationer — det gælder analogt og digitalt
- Personalet skal være nysgerrige på elevernes digitale liv
- Personalet skal være omsorgsfulde og forstående overfor de unges digitale liv, således eleverne ved at de kan gå til personalet hvis de har oplevet en ubehagelig oplevelse på nettet
- Have et større fokus på det digitale — herunder inviterer Sex og samfund, politiet samt Børns vilkår ud for at undervise eleverne. Sætte det digitale på læseplanen
- Oprette en analog-digital café hvor fokus er på samtaler om elevernes digitale verden
- Alt hvad personalet gør skal være i relation til omsorg og tryghed — digitalt såvel som analogt
- Eleverne får temadage med fokus på nettets mørkere afkroge
Catfishing, chikane og seksuelle overgreb
- Personalet skal reagere, hvis de fornemmer at en elev har oplevet krænkende adfærd på nettet
- Personalet skal sørge for, at skabe et rum hvor eleverne tør at ytre sig til lærerne hvis de oplever krænkende adfærd på nettet
- Skolen vil forpligte sig på, at etablere en konkret beredskabsplan, således eleverne ved nøjagtig hvad de har af handlemuligheder hvis de oplever krænkende adfærd på nettet — også uden at skulle gå til lærerne
- Skolen vil have fokus på at styrke elevernes identitet digitalt
- Skolen vil undervise i, hvordan man kan passe på sig selv når man er online
- Skolen vil sikre, at der er et bredt udbud af alternativ og trygge fællesskaber — både med fokus på det digitale liv (gamerrum, café med samtaler om det digitale), og det analoge liv (læse, regne og andre færdigheder som er udfordret af det digitale).
Gambling i gaming
- Gambling i gaming vurderes at lægge sig op af andre typer misbrugsadfærd
- Der skal således være større fokus på at gambling i gaming eksisterer
- Skolen vil oplyse eleverne om gambling i gaming — således skabes der mulighed for at foregribe problemerne med gamblingadfærd
Personalet som digitale rollemodeller
- Personalet skal selv være opmærksomme på egne digitale vaner i arbejdstiden
- Personalet skal være tilgængelige for eleverne
- Dokumentationsopgaver skal i videst mulig omfang foregå på vagtværelset
- Personalets digitale vaner skal fremgå i personalehåndbogen som et selvstændigt punkt
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at institutionen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som skyggesider, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på institutionen får således mulighed for at udvikle og reflekterer over meningsfulde digitale vaner på et oplyst grundlag. — Sunde digitale vaner tilgodeser institutionens pædagogiske målsætninger. Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline fritidsinteresser.
På denne baggrund har institutionen haft følgende refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende unge digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.