Debatten om småbørns skærmbrug bør vendes på hovedet
Vi mener at vi bør vende hele debatten på hovedet og spørge os selv følgende:
Hvad har børn brug for?
Har småbørn brug for, at sidde med en skærm?
Understøtter skærmbruget (uagtet hvad det er skærmen bruges til), hvad vi ved om den gode småbørnsudvikling?
Understøtter skærmen sprogtilegnelsen (bedre end analoge aktiviteter)?
Hvis svaret er nej, så mener jeg ikke at man skal begynde at indføre Ipads i børnehaver/vuggestuer.
Når skærmtiden desuden har negative konsekvenser for barnets hjerneudvikling, så synes jeg vi har et ansvar for at sige: “Småbørn skal IKKE blive mødt af en Ipad når de møder ind i vuggestuen/børnehaven.
Småbørn kan med fordel mødes af en smilende, pludrende og legende pædagog der hjælper barnet igang med fysiske lege med alle de andre småbørn.
Barnet skal mødes af en pædagog der tager barnet op og giver det en kæmpe krammer.
For det er sådan småbørn blandt andet udvikler sig og meduvikler en ontologisk sikkerhed.