Gentofte skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Gentofte skole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra marts 2024.
Ved denne certificering har Odense friskole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Gentofte skole er mobilfri!
- Vi har indført mobilfrihed for, at højne muligheden for at socialisere i pauserne.
- Vi ønsker at lære vores elever at håndtere konflikter.
- Vi anerkender, at mobilfrihed blot er et plaster på et sår, da mange af udfordringerne er rykket over på computeren.
- Vi anser forældre for en central del af løsningen, og ønsker i højere grad at involvere forældrene i, hvorfor det er vigtigt at deres børn ikke udstyres med en smartphone.
- Vores mål er at blive en skole fri for smartenheder, som smartwatches og andre forstyrrende enheder.
Gentofte skole bruger digitale medier når de opfylder et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Vi anvender digitale enheder, når de understøtter uddannelsesmæssige, værdimæssige, læringsmæssige eller trivselsmæssige formål.
- Vi har erfaret at der er mange gode læringsvideoer på Youtube, hvorfor dette anvendes som fagligt redskab.
- Vi bruger kreative medier til at højne elevernes kreativitet.
- Vi bruger digitale medier til at undervise i kildekritik.
- Vi bruger skoletube til gruppearbejde.
- Vi tillader at eleverne bruger digitale medier til at tage noter på.
- Vi bruger digitale medier til at lave en varieret undervisning, men anerkender balancen.
- Vi bruger lydbøger til at skabe low arousal til vores udsatte elever. Odense friskole undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Vi anser digitale medier for forstyrrende ved alle digitale aktiviteter der hindrer læring.
- Når digitale enheder kommer i vejen for samvær, dannelse, værdier, læring eller trivsel
- Notifikationer, der forstyrrer undervisningen
- Vi er opmærksomme på, at ofte så er det forældre der ønsker kontakt til deres barn, og derfor skriver til dem på de sociale medier.
- En digital forstyrrelse er også mediernes utilsigtede konsekvenser i form at søvnmangel og/eller mobning eller andet ubehag i privaten, som tages med fra privaten og ind i skolelivet.
- Elever, der har flere faner åbne på én gang
- Vi betragter hjemmesider med sex, shopping, spil, streaming og sociale medier som forstyrrende
- Skolen har ladet sig inspirere af mobilfriskole.dk og undersøgt, hvilke hjemmesider skolen kan blokere. FAQ om skærmpolitik i praksis for grundskolen.pdf (mobilfriskole.dk)
- Det, der fylder mest, er, at eleverne modtager notifikationer og bruger ”dobbeltskærme”.
Håndtering af digitale forstyrrelser på Gentofte skole:
Analoge alternativer på Gentofte skole:
Personligt ejede devices i skoletiden:
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil og sociale medier og shopping på Odense friskole:
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på Odense friskole:
Hvordan sikrer Odense friskole den gode tone på nettet?
Gambling i gaming?
Hvad med lærernes skærmbrug?
Styring af brugen af digitale midler:
Sådan forholder Gentofte skole sig til AI og ChatGPT
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Gentofte skole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.