Gentofte skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Gen­tofte skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra marts 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Odense friskole nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Gen­tofte skole er mobilfri!

  • Vi har ind­ført mobil­fri­hed for, at højne mulighe­den for at socialis­ere i pauserne.
  • Vi ønsker at lære vores elever at håndtere konflikter.
  • Vi anerk­ender, at mobil­fri­hed blot er et plas­ter på et sår, da mange af udfor­dringerne er rykket over på computeren.
  • Vi anser foræl­dre for en cen­tral del af løs­nin­gen, og ønsker i højere grad at invol­vere foræl­drene i, hvor­for det er vigtigt at deres børn ikke udstyres med en smartphone.
  • Vores mål er at blive en skole fri for smarten­hed­er, som smart­watch­es og andre forstyrrende enheder.

Gen­tofte skole bruger dig­i­tale medi­er når de opfylder et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Vi anven­der dig­i­tale enhed­er, når de under­støt­ter uddan­nelses­mæs­sige, værdimæs­sige, læringsmæs­sige eller trivselsmæs­sige formål.
  • Vi har erfaret at der er mange gode læringsvideo­er på Youtube, hvor­for dette anven­des som fagligt redskab.
  • Vi bruger kreative medi­er til at højne elev­ernes kreativitet.
  • Vi bruger dig­i­tale medi­er til at under­vise i kildekritik.
  • Vi bruger sko­le­tube til gruppearbejde.
  • Vi tillad­er at elev­erne bruger dig­i­tale medi­er til at tage not­er på.
  • Vi bruger dig­i­tale medi­er til at lave en vari­eret under­vis­ning, men anerk­ender balancen.
  • Vi bruger lyd­bøger til at skabe low arousal til vores udsat­te elever. Odense friskole undgår dig­i­tale forstyrrelser

Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Vi anser dig­i­tale medi­er for forstyrrende ved alle dig­i­tale aktiviteter der hin­dr­er læring.
  • Når dig­i­tale enhed­er kom­mer i vejen for samvær, dan­nelse, værdier, læring eller trivsel
  • Noti­fika­tion­er, der forstyrrer undervisningen
  • Vi er opmærk­somme på, at ofte så er det foræl­dre der ønsker kon­takt til deres barn, og der­for skriv­er til dem på de sociale medier.
  • En dig­i­tal forstyrrelse er også mediernes util­sigt­ede kon­sekvenser i form at søvn­man­gel og/eller mob­n­ing eller andet ube­hag i pri­vat­en, som tages med fra pri­vat­en og ind i skolelivet.
  • Elever, der har flere fan­er åbne på én gang
  • Vi betragter hjemmesider med sex, shop­ping, spil, stream­ing og sociale medi­er som forstyrrende
  • Skolen har ladet sig inspirere af mobilfriskole.dk og under­søgt, hvilke hjemmesider skolen kan blokere. FAQ om skærm­poli­tik i prak­sis for grundskolen.pdf (mobilfriskole.dk)
  • Det, der fylder mest, er, at elev­erne mod­tager noti­fika­tion­er og bruger ”dobbelt­skærme”.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser på Gen­tofte skole:

Analoge alter­na­tiv­er på Gen­tofte skole:

Per­son­ligt ejede devices i skoletiden:

Overve­jelser vedrørende billed­del­ing, spil og sociale medi­er og shop­ping på Odense friskole:

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på net­tet på Odense friskole:

Hvor­dan sikr­er Odense friskole den gode tone på nettet?

Gam­bling i gaming?

Hvad med lær­ernes skærmbrug?

Styring af bru­gen af dig­i­tale midler:

Sådan forhold­er Gen­tofte skole sig til AI og ChatGPT

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Gen­tofte skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.