Mariager skole
Mariager skole er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028
Mariager skole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra Januar 2025.
Ved denne certificering har Mariager skole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Mariager Skole er mobilfri!
- Vi har skabt et fælles sprog på tværs af medarbejdere, ledelse og elever. Der er lagt vægt på at skabe et miljø, hvor skærme ikke forbindes med skam.
- Mobiltelefoner anvendes til ordblinde og styrede aktiviteter, men aldrig til underholdning – vi skelner tydeligt mellem socialt og fagligt skærmbrug.
- I over fem år har vi haft mobilskabe på alle årgange, hvor mobiler og ure lægges ved skoledagens start. Eleverne har vænnet sig til og accepterer denne praksis som en naturlig del af hverdagen.
- Restriktionerne styrker fællesskabet og nærværet og fremmer børnenes lyst til den analoge verden gennem leg og inspiration.
- Mobilfriheden betyder, at eleverne ikke længere gemmer sig bag deres mobiler i pauserne, men engagerer sig i analoge aktiviteter og samvær.
- Skolen har et ansvar for at styrke både den analoge og digitale dannelse og hjælper med at skabe balance mellem de to verdener.
- Vi oplever, at digitale værktøjer kan skabe fælles referencepunkter for eleverne, hvilket vi ønsker at støtte.
- Vi arbejder med udfordringer i SFO’en vedrørende smartwatches, så børnene forbliver til stede i den analoge kontekst.
- Forældrene inddrages aktivt i skærmpolitikken for at sikre en oplyst og fælles tilgang.
Digitale medier bruges, når de understøtter et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Vi anvender digitale undervisningsmaterialer såsom cases fra Trygfonden, “Fri for Mobberi”, faglige videoer, Gyldendals platforme, Alinea, kodningsværktøjer og programmering.
- Eleverne arbejder med kildekritik i alle fag, og vi sigter mod at indføre teknologiforståelse som et fag.
- Vi tilbyder e‑sport, kodning og droneflyvning som en del af vores digitale tilbud.
- Alle elever har en Chromebook, og udskolingselever kan medbringe egne devices.
- Vi prioriterer at lære eleverne basale digitale færdigheder og vækker samtidig interesse for nye digitale værktøjer.
- Vi holder os opdateret med digitale samfundstendenser, bl.a. gennem inddragelse af temaer fra erhvervslivet.
- Vi sikrer variation i undervisningen med en balance mellem digitale og analoge metoder.
- Den digitale læring har gjort vores elever særdeles dygtige til det digitale.
- Vi ønsker at styrke brugen af elevernes digitale forcer og kompetencer.
- Digitale medier anvendes kun, når de har et læringsmæssigt eller trivselsmæssigt formål.
Håndtering af digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Når teknologien fremmer afhængighed, FOMO, dårlige vaner eller jagten på likes og kommentarer.
- Når teknologien bruges til mobning, der kan være skjult og konstant.
- Når online-sprog bliver hårdt, og eksklusion af elever opstår.
- Spil, shopping, sociale medier, pornografi og streaming er forstyrrende.
- Teknologiske fejl og dårlig funktionalitet skaber forstyrrelser.
Håndtering på skolen:
- Kommunale firewalls reducerer adgang til forstyrrende indhold.
- Vi opfordrer til analoge pauser med tilbud som gymnastiksal, skak, kreative værksteder, perler, garn, hækleprojekter og rolige rum med tæpper, tuscher og musik.
- Vi anerkender elevernes eget initiativ, men ønsker at skabe de rammer, der fremmer analog leg og fællesskab.
- Eleverne inddrages i udarbejdelsen af retningslinjer.
- Vi ønsker større fokus på digitale forstyrrelser i undervisningen.
- Computere bruges kun, når der er et klart fagligt formål.
- Konsekvent praksis fra start til slut hjælper med at håndtere digitale forstyrrelser.
Håndtering af ubehagelige oplevelser online:
- Kommunens sikkerhedsnet, herunder SSP, sociale myndigheder, forvaltningen og PPR, bruges ved behov.
- Vi anvender materialer som “Fri for Mobberi” og “Dit liv på nettet”.
- Elevernes ubehagelige oplevelser online reduceres betydeligt, da de ikke har telefonerne i skoletiden.
- Udfordringer tages op på klasseniveau, og vi informerer om billeddeling og håndtering af digitale krænkelser.
- Vi prioriter et tæt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene.
Lærernes skærmbrug
- Lærerne tjekker digitalt ind kl. 07.45, men undgår at bruge telefoner i samværet med børnene.
- Teamnormer sikrer tilstedeværelse i møder, hvor kun én skærm er aktiv til referater.
- Vi ønsker at være gode digitale rollemodeller for eleverne, både i undervisning og kollegialt samvær.
- Mobiler pakkes væk i lærernes pauser for at skabe en nærværende kultur.
Analoge alternativer og devices
- Skolen tilbyder analoge materialer, selvom ikke alle vælger at bruge dem.
Personligt ejede devices i skoletiden
- Elever bruger Chromebooks til læringsplatforme, som hjælpemiddel og som en del af skærmbelønning.
Den digitale økonomi
- Vi tager ansvar for udviklingen af digitale økonomier og deres voksende betydning.
- Vi arbejder på at skabe en bedre forståelse af penge blandt eleverne.
- Vi anerkender, at forældrenes rolle er afgørende i forhold til dette fænomen.
- Økonomi behandles som en del af undervisningen i samfundsfag.
Håndtering af AI og ChatGPT
- Skolen følger regeringens anbefalinger for AI-brug.
- Vi følger samfundsudviklingen og arbejder på at bruge AI meningsfuldt og integrere det i undervisningen.
- Samtidig ønsker vi at bevare plads til kreativitet og originalitet.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Mariager skole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.