Arden skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Arden skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra decem­ber 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Arden skole nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Arden Skole er mobilfri!

  • Arden Skole pri­or­iter­er plads og fri­hed til at arbe­jde med kom­pe­tencer, rela­tion­er og de sociale fællesskaber.
  • Vi oplever, at der er flere, der har svært ved at indgå i fæl­lessk­aber, og vi ønsker der­for, at børnene skal øve disse færdighed­er og kompetencer.
  • Vi er bev­id­ste om, at der fort­sat er analoge forstyrrelser. Vi pakker der­for de dig­i­tale forstyrrelser væk.
  • I ind­skolin­gen bruges der ikke mobil­tele­fon­er i under­vis­nin­gen. I mellemtrin og udskol­ing er mobilen i skolens varetægt, men den kan dog bruges i en læringsmæs­sig sam­men­hæng. Lige nu må 9. klasserne gerne have deres mobil­tele­fon, men det bliv­er afskaf­fet til næste år.
  • Vi ønsker at fremme en mobil­fri specialafdeling.
  • Vi ind­drager børnenes per­spek­tiv­er ift., hvilken skole de ønsker, og vi vil under­støtte de områder, som børnene ønsker.
  • Den årgang der er mobil­fri, vis­er den bed­ste trivsel, der­for vil vi gerne arbe­jde hen imod en sam­let mobil­fri skole.

Vi anven­der dig­i­tale medi­er, når de har et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Lær­erne er bev­id­ste om, at hvis de åbn­er for mulighe­den for at bruge mobilen, kan det hur­tigt stikke af for eleverne.
  • Eksem­pler på, hvor­dan vi bruger dig­i­tale medier: 
    • Mere “grøntsagsskærm”, når det er pæd­a­gogisk begrundet.
    • Vi anven­der pro­gram­mer som Gylden­dal, App­Writer, BookCre­ator, Sko­le­tube, Docs, Slides, GeoGe­bra, Word­Mat, Den Første Læs­ning, Ultra Nyt, lyd­bøger, Penge­by og Kahoot.
    • Vi bruger dig­i­tale medi­er, når for­målet med teknolo­gien er læring.
    • Vi bruger dig­i­tale medi­er, når det kan øge kreativiteten og skabe vari­erende valgmuligheder.
    • Når det under­støt­ter delt­agelses­mu­lighed­er, som ellers ikke ville have været der.
    • Vi anven­der skærme i læringssam­men­hænge, så alle – inkl. ord­blinde – kan få adgang og delt­age i de faglige aktiviteter.
    • Vi bruger dig­i­tale medi­er til visu­alis­er­ing af opgaver.
    • Vi bruger organ­is­er­ings- og struk­tureringsværk­tø­jer for at forbedre undervisningen.
    • Vi anven­der dig­i­tale medi­er for at lære elev­erne at forholde sig kri­tisk til det, de møder.
    • Vi bruger kun dig­i­tale medi­er, når det er struk­tur­eret og styret af en voksen.
    • Vi bruger musik til low arousal.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Vi anser alle dig­i­tale medi­er som værende forstyrrende, hvis de frarøver delt­agelses­mu­lighed­er i under­vis­ning, leg eller fæl­lesskab uden et pæd­a­gogisk begrun­det formål.

Eksem­pler:

  • Når elev­erne spiller i timerne, og skær­men dermed forhin­dr­er læring.
  • Når teknolo­gien svigter.
  • Når skær­men tager opmærk­somhe­den, øjenkon­tak­ten og sam­tal­en og fly­t­ter fokus.
  • Når elev­erne spiller spil i stedet for at få frisk luft, hvilket svækker opmærksomheden.
  • Når elev­erne er “i en anden verden”.
  • Når opgav­erne hur­tigt skal over­stås for at kunne komme hen til skærmen.
  • Når skær­men frarøver nærvær, social aktivitet og bevægelse.
  • Når det dig­i­tale pri­or­iteres over det sociale fællesskab.
  • Ved online shop­ping, noti­fika­tion­er osv.
  • Når skær­men forstyrrer over­gan­gen – dette er især et prob­lem i K‑afdelingerne.
  • De dig­i­tale pauser er forstyrrende, for­di hjer­nen ikke får en ordentlig pause.
  • Når elev­erne slip­per spillet eller deres sociale medie, slip­per de det ikke men­talt. De er fort­sat forstyrrede på grund af design, der fasthold­er deres opmærksomhed.
  • Skær­men har været med til at give de vok­sne en pause, men leg­en skal opdyrkes langt mere.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser på skolen

  • Vi sam­ler alle tele­fon­er ind og arbe­jder med stærk klasserumsledelse.
  • Vi bed­er børnene om at klappe skær­men ned, når der kræves fokus på noget andet.
  • Vi anerk­ender indi­vidu­elle skærme, hvis det vel at mærke har en pæd­a­gogisk fun­deret årsag. Hvis det der­i­mod er under­hold­ende skærm, så lukker det ned for mere, end det åbn­er op for.
  • Vi vil gerne give elev­erne mere viden om, hvad der sker, når de pri­or­iter­er skær­men frem for under­vis­ning og nærvær.
  • Vi tilby­der skærm­frie pauser og opstiller alter­na­tiv­er udendørs.
  • I K‑klasserne sam­ler vi mobil­erne ind, og de bruges kun i struk­tur­erede læringssam­men­hænge. I K‑klasserne har vi også væl­gepauser, da det sprog­ligt giv­er større tryghed. Det er ikke et frik­varter, hvor børnene ikke ved, hvad de skal lave.
  • Vi fokuser­er på at få alle børn ud i pauserne.
  • På 2. og 6. årgang har vi ‘Dit liv på net­tet’. Det samme rulles ud til forældre.
  • Vi bruger alter­na­tiv­er frem for det pas­sivis­erende dig­i­tale værktøj.
  • Vi laver bedre aftaler i forhold til lege i pauserne og skaber vok­sen­styrede aktiviteter, der støt­ter nye sunde lege. Vi inspir­erer og pri­or­iter­er indtil børnene selv lær­er at lege på en frem­mende måde.
  • Vi ønsker at ind­drage foræl­dre, der har erfaringer med at miste deres barn til skærmen.
  • Vi arbe­jder ud fra forskn­ing, viden og fak­ta omkring forud­sæt­ninger for at lære, trives og skabe rela­tion­er. Hvis der er noget der er forstyrrende for det væsentlige, så gør vi det utilgængeligt.

Overve­jelser vedrørende billed­del­ing, spil, sociale medi­er samt shop­ping på skolen:

  • Billed­del­ing er ikke det største prob­lem, da mobil­erne er låst inde. Men børnene er klar over, at video­er og billed­er af hinan­den er forbudt.
  • Vi føl­ger Mariager­fjords Kom­munes ret­ningslin­jer for billeder.
  • Vi tager kun billed­er eller video­er med pæd­a­gogiske for­mål eller i en læringsmæs­sig kontekst.
  • Hen­sigt­serk­lærin­gen er, at børn ikke skal shoppe, når de er på skolen.
  • Vi skal for­berede dem til det sam­fund, de kom­mer ud i. Det bety­der ikke, at de skal have adgang til sociale medi­er, men vi forhold­er os til det sam­men med dem.
  • Vi har dialo­gen med elev­erne og afprøver, hvor­dan sociale medi­er fun­ger­er i forhold til eksem­pelvis sprogbrug.
  • Arden Skole byg­ger på føl­gende fire værdier: fæl­lesskab, livs­du­e­lighed, tillid og ans­varlighed. Hvis sociale medi­er, shop­ping og spil ikke under­støt­ter dette, bruger vi dem ikke.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på net­tet på skolen:

  • Vi bruger det mate­ri­ale, som er udar­be­jdet af Mariager­fjords Kom­mune. Dette er et samar­be­jde mellem SSP og kommunen.
  • Vi oplever, at det ikke at have tele­fon­er har haft en automa­tisk reduk­tion i onlinerisici.
  • Vi er undrende og nys­ger­rige på, hvor­for og hvor­fra inspi­ra­tio­nen er kom­met – hvorvidt det er kom­met fra elev­ernes dig­i­tale liv.
  • Vi er opmærk­somme, hvis ældre elever vis­er yngre elever ube­hageligt indhold.
  • Hvis der er forekom­met grænseover­skri­dende adfærd, under­ret­ter vi de respek­tive parter, der skal involveres.
  • Vi skaber et trygt rum, hvor vi kan tale sam­men om episoden.
  • Vi del­er episo­den på en god måde med resten af klassen, så de er bedre rustet, hvis de oplever noget lignende.

Hvad med medar­be­jdernes skærmbrug?

  • Vi ønsker en mødekul­tur med nærvær: Vi har en ref­er­ent, som er på com­put­er, og de andre skal ikke have com­put­ere fremme.
  • Medar­be­jderne skal ikke have mobil­tele­fon­erne fremme i under­vis­nin­gen, med­min­dre der er særlige forhold, der gør sig gældende.
  • Når der er bør­netid, så er der bør­netid. Når vi under­vis­er, under­vis­er vi.
  • Vi skal være bev­id­ste om, hvorvidt noget dig­i­talt haster, eller om det kan vente.
  • Vi er bev­id­ste om, at der er mange krav til medar­be­jderne, men vi bestræber os på at være nærværende, når det påkræves.

Analoge alter­na­tiv­er på skolen:

  • Vi vil skabe konkur­rencedygtige alter­na­tiv­er til teknologierne.
  • Pauser uden skærme med styret eller stillesid­dende leg og aktivitet.
  • Skolen sørg­er for fæl­lessk­abende, nærværende og sociale aktiviteter.
  • Vi vil gerne blive bedre til at under­støtte aktiviteter.
  • På sigt vil vi gerne ind­føre mobil­fri dage, hvor mobilen kan erstattes med andre valg.

Per­son­ligt ejede devices i skoletiden:

  • Vi kør­er med ’Bring your own device’ fra 7. klasse.
  • I tax­akørsel kan der bruges dig­i­tale medier.

Hvor­dan sikr­er Arden skole den gode tone på nettet?

  • Vi har til opgave at under­vise elev­erne i at begå sig på nettet.
  • Vi fremhæver den gode tone på net­tet for eleverne.
  • Vi tager sam­taler med klassen og skaber par­al­leller til virkeligheden.
  • Vi laver for­løb om dig­i­tal dan­nelse på 2., 4., 6. og 8. årgang.
  • Vi har fokus på, hvor­dan vi ind­byrdes kom­mu­niker­er – vi har respekt for forskel­lighed og er lyttende.

Gam­bling i gaming?

  • Vi forhold­er os kri­tisk til gam­bling i gam­ing og er bev­id­ste om, at det kan foregå.
  • Vi ønsker at ind­drage det i andre fag.

Sådan forhold­er skolen sig til AI og ChatGPT:

  • Chat­G­PT skal være en faglig fun­deret spar­ring – elev­erne skal have forståelse for, hvad der lig­ger bag det.
  • Vi er bev­id­ste om, at Chat­G­PT og andre sprog­mod­eller ikke skal bruges som trivsels­frem­mende værktøj.
  • Vi ønsker at få et oplæg om AI og at indar­be­jde det i nogle fag.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Arden skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.