Arden skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Arden skole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra december 2024.
Ved denne certificering har Arden skole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Arden Skole er mobilfri!
- Arden Skole prioriterer plads og frihed til at arbejde med kompetencer, relationer og de sociale fællesskaber.
- Vi oplever, at der er flere, der har svært ved at indgå i fællesskaber, og vi ønsker derfor, at børnene skal øve disse færdigheder og kompetencer.
- Vi er bevidste om, at der fortsat er analoge forstyrrelser. Vi pakker derfor de digitale forstyrrelser væk.
- I indskolingen bruges der ikke mobiltelefoner i undervisningen. I mellemtrin og udskoling er mobilen i skolens varetægt, men den kan dog bruges i en læringsmæssig sammenhæng. Lige nu må 9. klasserne gerne have deres mobiltelefon, men det bliver afskaffet til næste år.
- Vi ønsker at fremme en mobilfri specialafdeling.
- Vi inddrager børnenes perspektiver ift., hvilken skole de ønsker, og vi vil understøtte de områder, som børnene ønsker.
- Den årgang der er mobilfri, viser den bedste trivsel, derfor vil vi gerne arbejde hen imod en samlet mobilfri skole.
Vi anvender digitale medier, når de har et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Lærerne er bevidste om, at hvis de åbner for muligheden for at bruge mobilen, kan det hurtigt stikke af for eleverne.
- Eksempler på, hvordan vi bruger digitale medier:
- Mere “grøntsagsskærm”, når det er pædagogisk begrundet.
- Vi anvender programmer som Gyldendal, AppWriter, BookCreator, Skoletube, Docs, Slides, GeoGebra, WordMat, Den Første Læsning, Ultra Nyt, lydbøger, Pengeby og Kahoot.
- Vi bruger digitale medier, når formålet med teknologien er læring.
- Vi bruger digitale medier, når det kan øge kreativiteten og skabe varierende valgmuligheder.
- Når det understøtter deltagelsesmuligheder, som ellers ikke ville have været der.
- Vi anvender skærme i læringssammenhænge, så alle – inkl. ordblinde – kan få adgang og deltage i de faglige aktiviteter.
- Vi bruger digitale medier til visualisering af opgaver.
- Vi bruger organiserings- og struktureringsværktøjer for at forbedre undervisningen.
- Vi anvender digitale medier for at lære eleverne at forholde sig kritisk til det, de møder.
- Vi bruger kun digitale medier, når det er struktureret og styret af en voksen.
- Vi bruger musik til low arousal.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Vi anser alle digitale medier som værende forstyrrende, hvis de frarøver deltagelsesmuligheder i undervisning, leg eller fællesskab uden et pædagogisk begrundet formål.
Eksempler:
- Når eleverne spiller i timerne, og skærmen dermed forhindrer læring.
- Når teknologien svigter.
- Når skærmen tager opmærksomheden, øjenkontakten og samtalen og flytter fokus.
- Når eleverne spiller spil i stedet for at få frisk luft, hvilket svækker opmærksomheden.
- Når eleverne er “i en anden verden”.
- Når opgaverne hurtigt skal overstås for at kunne komme hen til skærmen.
- Når skærmen frarøver nærvær, social aktivitet og bevægelse.
- Når det digitale prioriteres over det sociale fællesskab.
- Ved online shopping, notifikationer osv.
- Når skærmen forstyrrer overgangen – dette er især et problem i K‑afdelingerne.
- De digitale pauser er forstyrrende, fordi hjernen ikke får en ordentlig pause.
- Når eleverne slipper spillet eller deres sociale medie, slipper de det ikke mentalt. De er fortsat forstyrrede på grund af design, der fastholder deres opmærksomhed.
- Skærmen har været med til at give de voksne en pause, men legen skal opdyrkes langt mere.
Håndtering af digitale forstyrrelser på skolen
- Vi samler alle telefoner ind og arbejder med stærk klasserumsledelse.
- Vi beder børnene om at klappe skærmen ned, når der kræves fokus på noget andet.
- Vi anerkender individuelle skærme, hvis det vel at mærke har en pædagogisk funderet årsag. Hvis det derimod er underholdende skærm, så lukker det ned for mere, end det åbner op for.
- Vi vil gerne give eleverne mere viden om, hvad der sker, når de prioriterer skærmen frem for undervisning og nærvær.
- Vi tilbyder skærmfrie pauser og opstiller alternativer udendørs.
- I K‑klasserne samler vi mobilerne ind, og de bruges kun i strukturerede læringssammenhænge. I K‑klasserne har vi også vælgepauser, da det sprogligt giver større tryghed. Det er ikke et frikvarter, hvor børnene ikke ved, hvad de skal lave.
- Vi fokuserer på at få alle børn ud i pauserne.
- På 2. og 6. årgang har vi ‘Dit liv på nettet’. Det samme rulles ud til forældre.
- Vi bruger alternativer frem for det passiviserende digitale værktøj.
- Vi laver bedre aftaler i forhold til lege i pauserne og skaber voksenstyrede aktiviteter, der støtter nye sunde lege. Vi inspirerer og prioriterer indtil børnene selv lærer at lege på en fremmende måde.
- Vi ønsker at inddrage forældre, der har erfaringer med at miste deres barn til skærmen.
- Vi arbejder ud fra forskning, viden og fakta omkring forudsætninger for at lære, trives og skabe relationer. Hvis der er noget der er forstyrrende for det væsentlige, så gør vi det utilgængeligt.
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil, sociale medier samt shopping på skolen:
- Billeddeling er ikke det største problem, da mobilerne er låst inde. Men børnene er klar over, at videoer og billeder af hinanden er forbudt.
- Vi følger Mariagerfjords Kommunes retningslinjer for billeder.
- Vi tager kun billeder eller videoer med pædagogiske formål eller i en læringsmæssig kontekst.
- Hensigtserklæringen er, at børn ikke skal shoppe, når de er på skolen.
- Vi skal forberede dem til det samfund, de kommer ud i. Det betyder ikke, at de skal have adgang til sociale medier, men vi forholder os til det sammen med dem.
- Vi har dialogen med eleverne og afprøver, hvordan sociale medier fungerer i forhold til eksempelvis sprogbrug.
- Arden Skole bygger på følgende fire værdier: fællesskab, livsduelighed, tillid og ansvarlighed. Hvis sociale medier, shopping og spil ikke understøtter dette, bruger vi dem ikke.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på skolen:
- Vi bruger det materiale, som er udarbejdet af Mariagerfjords Kommune. Dette er et samarbejde mellem SSP og kommunen.
- Vi oplever, at det ikke at have telefoner har haft en automatisk reduktion i onlinerisici.
- Vi er undrende og nysgerrige på, hvorfor og hvorfra inspirationen er kommet – hvorvidt det er kommet fra elevernes digitale liv.
- Vi er opmærksomme, hvis ældre elever viser yngre elever ubehageligt indhold.
- Hvis der er forekommet grænseoverskridende adfærd, underretter vi de respektive parter, der skal involveres.
- Vi skaber et trygt rum, hvor vi kan tale sammen om episoden.
- Vi deler episoden på en god måde med resten af klassen, så de er bedre rustet, hvis de oplever noget lignende.
Hvad med medarbejdernes skærmbrug?
- Vi ønsker en mødekultur med nærvær: Vi har en referent, som er på computer, og de andre skal ikke have computere fremme.
- Medarbejderne skal ikke have mobiltelefonerne fremme i undervisningen, medmindre der er særlige forhold, der gør sig gældende.
- Når der er børnetid, så er der børnetid. Når vi underviser, underviser vi.
- Vi skal være bevidste om, hvorvidt noget digitalt haster, eller om det kan vente.
- Vi er bevidste om, at der er mange krav til medarbejderne, men vi bestræber os på at være nærværende, når det påkræves.
Analoge alternativer på skolen:
- Vi vil skabe konkurrencedygtige alternativer til teknologierne.
- Pauser uden skærme med styret eller stillesiddende leg og aktivitet.
- Skolen sørger for fællesskabende, nærværende og sociale aktiviteter.
- Vi vil gerne blive bedre til at understøtte aktiviteter.
- På sigt vil vi gerne indføre mobilfri dage, hvor mobilen kan erstattes med andre valg.
Personligt ejede devices i skoletiden:
- Vi kører med ’Bring your own device’ fra 7. klasse.
- I taxakørsel kan der bruges digitale medier.
Hvordan sikrer Arden skole den gode tone på nettet?
- Vi har til opgave at undervise eleverne i at begå sig på nettet.
- Vi fremhæver den gode tone på nettet for eleverne.
- Vi tager samtaler med klassen og skaber paralleller til virkeligheden.
- Vi laver forløb om digital dannelse på 2., 4., 6. og 8. årgang.
- Vi har fokus på, hvordan vi indbyrdes kommunikerer – vi har respekt for forskellighed og er lyttende.
Gambling i gaming?
- Vi forholder os kritisk til gambling i gaming og er bevidste om, at det kan foregå.
- Vi ønsker at inddrage det i andre fag.
Sådan forholder skolen sig til AI og ChatGPT:
- ChatGPT skal være en faglig funderet sparring – eleverne skal have forståelse for, hvad der ligger bag det.
- Vi er bevidste om, at ChatGPT og andre sprogmodeller ikke skal bruges som trivselsfremmende værktøj.
- Vi ønsker at få et oplæg om AI og at indarbejde det i nogle fag.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Arden skole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.