Assens skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Assens skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra decem­ber 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Assens skole nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Assens Skole – Vores dig­i­tale linje

  • Elev­ernes mobil­tele­fon­er lås­es inde og kan kun tages frem i pauserne.
  • Selvom nogle bruger mobilen som hjælpemid­del, har vi val­gt at låse dem inde, da de tager opmærk­somhed væk fra undervisningen.
  • Vi ønsker at fremme samvær, leg og nærvær blandt elev­erne. De skal danne rela­tion­er, gøre sig men­neske­lige erfaringer og bruge deres fantasi.
  • Som en lille skole pri­or­iter­er vi fæl­lesskab på tværs af årgange og under­støt­ter leg og samvær mellem eleverne.
  • På lejr­ture i udskolin­gen må elev­erne bruge mobil­tele­fon­er i under­vis­ningsti­den, men på mellemtrinet er mobil­tele­fon­er ikke med.
  • Vi har løbende sam­taler med elev­erne om bru­gen af sociale medi­er og men­er, at en kul­turæn­dring kun kan ske i samar­be­jde med dem.
  • Vi ser det som en vigtig opgave at opl­yse både elever og foræl­dre om dig­i­tal dannelse.

Dig­i­tale medi­er bruges, når de opfylder et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Vi anven­der dig­i­tale værk­tø­jer, når de kan styrke elev­ernes forud­sæt­ninger for læring.
  • Vores spe­cialafdel­ing gør brug af dig­i­tale medi­er som hjælpemi­dler til elever med særlige behov.
  • Dig­i­tale medi­er bruges også som en støtte til visuel læring og til at under­støtte prak­tisk undervisning.
  • Vi tilby­der for­løb om teknologi­forståelse, så alle elever lær­er at anvende dig­i­tale teknolo­gi­er korrekt.
  • Vi skal under­vise elev­erne i kor­rekt brug af AI og ChatGPT.
  • Eksem­pler på dig­i­tale værk­tø­jer, vi benyt­ter: kod­ning, lyd­bøger, Smart­boards, Chrome­books, Gylden­dal, Matem­atik­fes­sor, Geoge­bra, App­writer, Sko­le­tube og Bookbites.
  • Vi har didak­tiske overve­jelser om, hvornår og hvor­dan dig­i­tale teknolo­gi­er gavn­er eleverne.
  • Vi arbe­jder på at sikre, at alle lærere føler sig trygge ved at anvende didak­tisk fun­derede apps, som er til gavn for eleverne.

Undgåelse af dig­i­tale forstyrrelser:
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Uoverve­jet brug af dig­i­tale medi­er og man­glende vok­sen­styring er forstyrrende.
  • Elever kan blive frus­tr­erede, hvis de har svært ved at bruge teknolo­gien, eller hvis inter­net­tet ikke virker.
  • Pop-up-vin­duer under skolear­be­jde kan forstyrre koncentrationen.
  • Elever kan miste moti­va­tio­nen, hvis under­vis­nin­gen virk­er kedelig i forhold til det over­stim­ulerende dig­i­tale miljø.
  • Dig­i­tale plat­forme kan være fyldt med fris­telser, der forstyrrer koncentrationen.
  • Det høje tem­po i dig­i­tale medi­er kan eskalere kon­flik­ter, uden at lær­eren inddrages.
  • Pornografisk ind­hold kan virke grænseover­skri­dende og påvirke klasse­fæl­lessk­a­bet negativt.
  • Kon­flik­ter fra sociale medi­er kan trække ind i skolen og skabe uro.
  • Vi er opmærk­somme på dig­i­tale mob­n­ing­sprob­le­mer, der kan have store kon­sekvenser for både elever og forældre.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser:

  • Når com­put­ere ikke er nød­vendi­ge, bruger vi analoge alter­na­tiv­er og arbe­jder på at bryde vanen med automa­tisk at ty til dig­i­tale løsninger.
  • Vi ønsker at være tydelige omkring skolens ret­ningslin­jer for dig­i­tal brug.
  • Vi fore­byg­ger uov­erensstem­melser mellem per­son­ale og foræl­dre ved at have en klar og sam­men­stemt dig­i­tal politik.
  • Med små klass­er på max 14 elever har vi over­skud til at rea­gere hur­tigt på dig­i­tale udfordringer.
  • Vi styrk­er medar­be­jdernes evne til at koble deres pæd­a­gogiske viden med ind­sigt i det dig­i­tale liv.
  • Vi pri­or­iter­er livs­du­e­lighed og social inter­ak­tion, hvilket giv­er dig­i­tale teknolo­gi­er en min­dre fremtræ­dende rolle.
  • Skolen tilby­der en ana­log oase med aktiviteter, der skaber bal­ance og nærvær.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på nettet:

  • Vi hen­vis­er til Mariager Fjords ret­ningslin­jer for hånd­ter­ing af dig­i­tale krænkelser.
  • Elev­erne lær­er at forholde sig kri­tisk til det ind­hold, de møder på nettet.
  • Vi sikr­er, at der er trygge vok­sne, elever kan tale med, hvis de oplever noget skræm­mende online.
  • Foræl­dre opl­y­ses om de risi­ci, der føl­ger med fri leg på net­tet, og vi hjælper dem med at skabe strate­gi­er for deres børns brug af sociale medier.

Lær­ernes skærmbrug:

  • Dig­i­tale medi­er kan gøre arbe­jdet grænseløst, da medar­be­jdere kan tage opgaver med hjem.
  • Vi ønsker, at medar­be­jderne pri­or­iter­er at være sam­men med eleverne.
  • Selv om medar­be­jderne allerede er nærværende, arbe­jder vi på at skærpe deres dig­i­tale pro­fil og bevidsthed.

Analoge alter­na­tiv­er:

  • Vi bruger bøger i den analoge undervisning.
  • Skolen har velekviperede udendørs faciliteter og bruger naturen aktivt til faglig og trivselsmæs­sig aktivitet.
  • Krop­pen ind­drages gen­nem fysiske aktiviteter, som en del af undervisningen.
  • Skolen råder over gode faglokaler til bl.a. mad­kund­skab, fysik, natur/teknik og værkstedsarbejde.
  • Vi vægter kreativitet gen­nem billed­kun­st og design.

Per­son­ligt ejede devices:

  • Alle elever får tilbudt en Chromebook.

Den dig­i­tale økonomi:

  • Vi ønsker at opl­yse elev­erne om dig­i­tal økono­mi og gøre det til et tema i undervisningen.

Brug af AI og ChatGPT:

  • Skolen føl­ger løbende regerin­gens udspil om bru­gen af dig­i­tale teknologier.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Assens skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.