Bymarkskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Bymarkskolen er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra december 2024.
Ved denne certificering har Bymarkskolen nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Bymarkskolen er mobilfri!
- Vi har en mobilfri matrikel, hvilket betyder, at man ikke må bruge sin telefon på skolens område.
- Skolen har, blandt andet på elevernes eget ønske, været mobilfri siden 2018.Nu har skolen opbygget en kultur, hvor mobiler sjældent skaber problemer.
- Vi oplevede tidligere, at mobiler skabte et utrygt læringsmiljø, hvor eleverne frygtede at blive delt på sociale medier. Derfor blev Bymarkskolen mobilfri, da vi prioriterer et trygt og fællesskabsfremmende læringsmiljø.
- Vores erfaring viser, at den stærke analoge samværskultur smitter af, så det føles naturligt ikke at have telefonen med sig.
- Eleverne skal være analoge sammen. Vi opfordrer til nærvær, styrkelse af sociale kompetencer og flere legeaftaler uden skærme — Vi oplever at mobilfriheden gør dette nemmere.
- Vi ønsker større fokus på, hvordan vi kan hjælpe forældre med at skabe sundere digitale balancer i hjemmet.
Skolen bruger digitale medier, når de opfylder et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål
- Eksempler på digitale medier, Bymarkskolen benytter: VR-briller, greenscreens, droner, iPads til kodning og podcasts, stopmotion, smartboards, Skoletube, GeoGebra, AppWriter, Gyldendal, Grammatip og YouTube.
- Alle elever har Chromebooks med installerede læringsplatforme, der kombinerer digital og analog læring.
- Skolen har mange engagerede medarbejdere og prioriterer at bruge tid på at kvalificere brugen af teknologi både blandt elever og personale.
- Vi ønsker at give eleverne de kompetencer, de kan bruge efter endt uddannelse, og gøre dem til samfundsduelige borgere. Derfor underviser vi i digital dannelse og teknologiforståelse.
- Digitale medier kan motivere flere elever og aktivere områder af hjernen, som analog undervisning ikke nødvendigvis gør.
- Digitale værktøjer tilbyder eleverne en række muligheder for variation i læringen.
- Vi gør en særlig indsats for at understøtte både sårbare børn og de fagligt stærke elever. Det digitale kan være hjælpsomt, da det giver gode muligheder for differentiering.
- Vi har en bred elevdiversitet med en omvendt normalfordeling. Dette giver os et særligt ansvar for at skabe positive oplevelser i børnenes skolegang.
- Det er ikke den fysiske opgave, der sætter loftet – det er teknologien. Vi mener, at der er ingen grænser for, hvad det digitale kan opnå.
- Når digitale medier bruges med et læringsmæssigt formål, kan de øge motivation, samarbejde, kreativitet og nysgerrighed.
- At tilegne sig viden er en gave i sig selv. Vi er opmærksomme på, at digitale belønninger kan blive målet for læring og derved mindske læringens egenværdi.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Teknologierne forstyrrer, når de ikke tjener et fagligt formål, eksempelvis gamingsider, sociale medier eller beskeder via Google Chat.
- Undervisningen kan være udfordret i at konkurrere med skærmenes mange belønninger. Det kan opleves, som om det analoge skal “overstås” for at nå til det digitale.
- Friheden under ansvar kan blive udfordret af visse teknologier.
- Skærmen kan fungere som en “flugtvej”, hvor elever undgår gruppearbejde.
- Let adgang til teknologi gør det sværere at være i udfordrende, men værdifulde situationer.
- Tekniske problemer forsinker start og afslutning af opgaver.
- Skærmen tilbyder for mange valgmuligheder, som kan distrahere.
- Wearables og GPS-tracking fra forældre er forstyrrende elementer.
- Når nettet er nede, kan det være svært at facilitere undervisningen.
- Børn vælger fysisk samvær fra til fordel for digitale spil.
Håndtering af digitale forstyrrelser på skolen:
- Vi er opmærksomme på digitale rutiner og sikrer, at skærme kun bruges, når det er relevant.
- Timen starter med computere lukkede og placeret på bordet.
- Vi tænker didaktisk over, hvordan digitale og analoge værktøjer kan bruges sammen.
- Vi bruger undervisningsmaterialet “Mit liv på nettet”.
- Teammøder bruges til at drøfte, hvordan digitale forstyrrelser kan undgås.
- Kulturen omkring digitale medier skal implementeres med tid og tålmodighed.
- Chromebooks ses som arbejdsredskaber og ikke gamingværktøjer.
- Vi italesætter over for eleverne, at digitale forstyrrelser også påvirker deres klassekammeraters læring og koncentration.
- Vi anerkender, at børn er forskellige, og tilpasser reglerne derefter.
Overvejelser om billeddeling, spil, sociale medier og shopping på skolen
- Elever er beskyttet i den analoge verden, men mangler tilsvarende beskyttelse digitalt. Det ansvar vil vi gerne tage på os.
- Vi er opmærksomme på den digitale mobbekultur, som kan være lige så voldsom som den analoge.
- Vi hjælper eleverne med at håndtere disse udfordringer.
- Forældrene informeres om skolens fokus på digitale medier, blandt andet gennem forældremøder.
- Skolen oplyser forældre om digitale udfordringer og giver konkrete handleplaner.
- Sikkerhed og sociale medier er en del af undervisningen.
- Ved ubehagelige hændelser online henviser vi til Mariagerfjord Kommunes “Håndtering af digitale krænkelser”.
Hvad med lærernes skærmbrug?
- Lærerne må kun bruge skærmen, hvis det er fagligt relevant.
- De samme regler for skærmbrug gælder i klasselokalet og pauserummet.
- Telefoner skal være i lommen under pauser og møder.
- Digitale teknologier bruges som arbejdsredskaber.
Analoge alternativer på skolen
- Skolen har mange attraktive legearealer, der opfordrer til fysisk leg og samvær.
- Udendørs undervisningsmateriale bruges aktivt.
- Der er et flot bibliotek, hvor eleverne kan få et analogt pusterum.
- Værkstedsundervisning bygger på analoge principper.
- Digital og analog undervisning er ofte integreret.
Personligt ejede devices i skoletiden
- Eleverne medbringer ikke egne devices i skoletiden.
- Skolens egne devices ligestiller eleverne, reducerer digitale forstyrrelser og gør teknisk support lettere.
Hvordan sikrer Bymarkskolen den gode tone på nettet?
- Vi bruger undervisningsmaterialet “Mit liv på nettet”.
- Hver årgang får en trivselspakke.
- Den gode tone på nettet er integreret i faglige forløb.
- Teknologiforståelse er et obligatorisk modul i både dansk og matematik.
Den digitale økonomi
- Vi ønsker at matematiklærerne får blik for digitale valutaer.
Sådan forholder skolen sig til AI og ChatGPT
- Skolen følger regeringens anbefalinger.
- Mange lærere har stor gavn af ChatGPT
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Bymarkskolen har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.