Bymarkskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Bymark­skolen er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra decem­ber 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Bymark­skolen nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Bymark­skolen er mobilfri!

  • Vi har en mobil­fri matrikel, hvilket bety­der, at man ikke må bruge sin tele­fon på skolens område.
  • Skolen har, blandt andet på elev­ernes eget ønske, været mobil­fri siden 2018.Nu har skolen  opbygget en kul­tur, hvor mobil­er sjældent skaber problemer.
  • Vi oplevede tidligere, at mobil­er skabte et utrygt læringsmiljø, hvor elev­erne frygt­ede at blive delt på sociale medi­er. Der­for blev Bymark­skolen mobil­fri, da vi pri­or­iter­er et trygt og fæl­lessk­ab­s­frem­mende læringsmiljø.
  • Vores erfar­ing vis­er, at den stærke analoge samværskul­tur smit­ter af, så det føles naturligt ikke at have tele­fo­nen med sig.
  • Elev­erne skal være analoge sam­men. Vi opfor­dr­er til nærvær, styrkelse af sociale kom­pe­tencer og flere leg­eaf­taler uden skærme — Vi oplever at mobil­fri­he­den gør dette nemmere.
  • Vi ønsker større fokus på, hvor­dan vi kan hjælpe foræl­dre med at skabe sun­dere dig­i­tale bal­ancer i hjemmet.

Skolen bruger dig­i­tale medi­er, når de opfylder et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål

  • Eksem­pler på dig­i­tale medi­er, Bymark­skolen benyt­ter: VR-briller, green­screens, droner, iPads til kod­ning og pod­casts, stop­mo­tion, smart­boards, Sko­le­tube, GeoGe­bra, App­Writer, Gylden­dal, Gram­matip og YouTube.
  • Alle elever har Chrome­books med installerede læringsplat­forme, der kom­biner­er dig­i­tal og ana­log læring.
  • Skolen har mange engagerede medar­be­jdere og pri­or­iter­er at bruge tid på at kval­i­fi­cere bru­gen af teknolo­gi både blandt elever og personale.
  • Vi ønsker at give elev­erne de kom­pe­tencer, de kan bruge efter endt uddan­nelse, og gøre dem til sam­funds­du­elige borg­ere. Der­for under­vis­er vi i dig­i­tal dan­nelse og teknologiforståelse.
  • Dig­i­tale medi­er kan moti­vere flere elever og akti­vere områder af hjer­nen, som ana­log under­vis­ning ikke nød­vendigvis gør.
  • Dig­i­tale værk­tø­jer tilby­der elev­erne en række mulighed­er for vari­a­tion i læringen.
  • Vi gør en særlig ind­sats for at under­støtte både sår­bare børn og de fagligt stærke elever. Det dig­i­tale kan være hjælp­somt, da det giv­er gode mulighed­er for differentiering.
  • Vi har en bred elev­di­ver­sitet med en omvendt nor­mal­fordel­ing. Dette giv­er os et særligt ans­var for at skabe pos­i­tive oplevelser i børnenes skolegang.
  • Det er ikke den fysiske opgave, der sæt­ter loftet – det er teknolo­gien. Vi men­er, at der er ingen grænser for, hvad det dig­i­tale kan opnå.
  • Når dig­i­tale medi­er bruges med et læringsmæs­sigt for­mål, kan de øge moti­va­tion, samar­be­jde, kreativitet og nysgerrighed.
  • At tileg­ne sig viden er en gave i sig selv. Vi er opmærk­somme på, at dig­i­tale beløn­ninger kan blive målet for læring og derved mindske lærin­gens egenværdi.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Teknolo­gierne forstyrrer, når de ikke tjen­er et fagligt for­mål, eksem­pelvis gam­ingsider, sociale medi­er eller besked­er via Google Chat.
  • Under­vis­nin­gen kan være udfor­dret i at konkur­rere med skærmenes mange beløn­ninger. Det kan opleves, som om det analoge skal “over­stås” for at nå til det digitale.
  • Fri­he­den under ans­var kan blive udfor­dret af visse teknologier.
  • Skær­men kan fun­gere som en “flugtvej”, hvor elever undgår gruppearbejde.
  • Let adgang til teknolo­gi gør det sværere at være i udfor­drende, men værdi­fulde situationer.
  • Tekniske prob­le­mer forsinker start og afs­lut­ning af opgaver.
  • Skær­men tilby­der for mange val­gmu­lighed­er, som kan distrahere.
  • Wear­ables og GPS-track­ing fra foræl­dre er forstyrrende elementer.
  • Når net­tet er nede, kan det være svært at facilitere undervisningen.
  • Børn væl­ger fysisk samvær fra til fordel for dig­i­tale spil.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser på skolen:

  • Vi er opmærk­somme på dig­i­tale ruti­n­er og sikr­er, at skærme kun bruges, når det er relevant.
  • Timen starter med com­put­ere lukkede og plac­eret på bordet.
  • Vi tænker didak­tisk over, hvor­dan dig­i­tale og analoge værk­tø­jer kan bruges sammen.
  • Vi bruger under­vis­nings­ma­te­ri­alet “Mit liv på nettet”.
  • Team­møder bruges til at drøfte, hvor­dan dig­i­tale forstyrrelser kan undgås.
  • Kul­turen omkring dig­i­tale medi­er skal imple­menteres med tid og tålmodighed.
  • Chrome­books ses som arbe­jd­sred­sk­aber og ikke gamingværktøjer.
  • Vi italesæt­ter over for elev­erne, at dig­i­tale forstyrrelser også påvirk­er deres klassekam­mer­aters læring og koncentration.
  • Vi anerk­ender, at børn er forskel­lige, og tilpass­er reglerne derefter.

Overve­jelser om billed­del­ing, spil, sociale medi­er og shop­ping på skolen

  • Elever er beskyt­tet i den analoge ver­den, men man­gler tilsvarende beskyt­telse dig­i­talt. Det ans­var vil vi gerne tage på os.
  • Vi er opmærk­somme på den dig­i­tale mobbekul­tur, som kan være lige så vold­som som den analoge.
  • Vi hjælper elev­erne med at håndtere disse udfordringer.
  • Foræl­drene informeres om skolens fokus på dig­i­tale medi­er, blandt andet gen­nem forældremøder.
  • Skolen opl­yser foræl­dre om dig­i­tale udfor­dringer og giv­er konkrete handleplaner.
  • Sikker­hed og sociale medi­er er en del af undervisningen.
  • Ved ube­hagelige hæn­delser online hen­vis­er vi til Mariager­fjord Kom­munes “Hånd­ter­ing af dig­i­tale krænkelser”.

Hvad med lær­ernes skærmbrug?

  • Lær­erne må kun bruge skær­men, hvis det er fagligt relevant.
  • De samme regler for skærm­brug gælder i klas­selokalet og pauserummet.
  • Tele­fon­er skal være i lom­men under pauser og møder.
  • Dig­i­tale teknolo­gi­er bruges som arbejdsredskaber.

Analoge alter­na­tiv­er på skolen

  • Skolen har mange attrak­tive leg­eareal­er, der opfor­dr­er til fysisk leg og samvær.
  • Udendørs under­vis­nings­ma­te­ri­ale bruges aktivt.
  • Der er et flot bib­liotek, hvor elev­erne kan få et analogt pusterum.
  • Værk­st­ed­sun­dervis­ning byg­ger på analoge principper.
  • Dig­i­tal og ana­log under­vis­ning er ofte integreret.

Per­son­ligt ejede devices i skoletiden

  • Elev­erne med­bringer ikke egne devices i skoletiden.
  • Skolens egne devices ligestiller elev­erne, reduc­er­er dig­i­tale forstyrrelser og gør teknisk sup­port lettere.

Hvor­dan sikr­er Bymark­skolen den gode tone på nettet?

  • Vi bruger under­vis­nings­ma­te­ri­alet “Mit liv på nettet”.
  • Hver årgang får en trivselspakke.
  • Den gode tone på net­tet er inte­gr­eret i faglige forløb.
  • Teknologi­forståelse er et oblig­a­torisk mod­ul i både dan­sk og matematik.

Den dig­i­tale økonomi

  • Vi ønsker at matem­atik­lær­erne får blik for dig­i­tale valutaer.

Sådan forhold­er skolen sig til AI og ChatGPT

  • Skolen føl­ger regerin­gens anbefalinger.
  • Mange lærere har stor gavn af ChatGPT

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Bymark­skolen har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.