Fjordskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Fjordskolen er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra januar 2024.
Ved denne certificering har Fjordskolen nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Fjordskolens overordnede didaktiske, pædagogiske, trivselsmæssige og dannelsesmæssige mål er at skabe de bedst tænkelige rammer for at eleverne kan udvikle sig, opnå læring og trivsel.
Fjordskolen er mobilfri!
- Når eleverne møder ind lægger de deres telefoner væk.
- Enkelte elever har lavet særaftale med lærerne, således at der er enkelte elever der har lov til at beholde den i tasken.
- Vi oplever at det er blevet nemmere for eleverne at lægge deres telefoner væk, og vi har skabt en kultur hvor eleverne har erkendt at de godt kan overleve uden telefon.
- Vi oplever at eleverne er blevet del af et fællesskab, og vi ser at eleverne taler med hinanden.
- Uden telefoner ser vi at vores elever spiller analoge spil, som skak og Uno og snakker sammen.
- Det kan være svært for et barn med autisme at skulle lægge sin telefon væk, hvorfor der er forskel på hvilke telefonregler vi bruger, da reglerne skal imødekomme elevernes behov og udfordringer.
- Skoletiden er mobilfri, men også i skoletiden er der forskelle på hvordan vi håndterer deres mobiltelefoner.
- For nogle elever gælder det, at de gerne må have deres mobil med på tur. Ellers bliver verden for stor med for mange stimuli.
- Vi har erfaret at de elever som indledningsvist havde panik nu aflevere dem uden de store udfordringer.
- Vi har valgt at være mobilfrie fordi, at vi ved, at børn ikke kan multitaske mellem det der foregår på tavlen og det som foregår på mobiltelefonen.
- Vi har desuden valgt det ud fra et behandlingsmæssigt perspektiv, da eleverne også bliver bedre til at udvikle deres sociale kompetencer.
- Ved at gøre skolen mobilfri har vi set en mulighed for at styrke elevernes mulighed for at udvikle deres sociale kompetencer.
- Med en mobilfri skole har vi bedre forudsætninger for at etablere et miljø hvor trivsel, indlæring og mere stabilt stemningsleje, samt sociale og personlige kompetencer er i fokus.
- Med en mobilfri skole kan vi se, at eleverne får en større kontakt til egen krop.
- Vi ønsker at få blikket op. Være til stede i rummet, skabe en skole med mere kropslighed, og dufte, berøring og andre sanselige stimuli.
- Vi understøtter menneskets basale værdier som vi kender for den tidlige udviklingspsykologi med nærhed og omsorg.
Fjordskolen bruger digitale medier når de opfylder et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Didaktiske, faglige og læringsmæssige formål:
- Fjordskolen har aldrig været bange for at anvende IT. Vi anvender IT når det kan begrundes fagligt ud fra et didaktisk, læringsmæssigt, dannelsesmæssigt synspunkt.
- I indskolingen har de ingen brug af IT. De har klasse iPads, og tavlecomputere tilgængelig.
- Fra mellemtrinnet har de hver deres bærbar computer.
- Fjordskolen anvender digitale læringsplatforme. Vi anerkender, at der er gode brugbare læringsmuligheder med ny viden og et læringsmæssigt potentiale.
- Flere af vores elever har en langsommere læringskurve end bredden, og har brug for mange gentagelser, og det er undervisningsportaler rigtig gode til fordi en læringsplatform aldrig bliver træt af at stille de samme opgaver.
- Skal man videre i uddannelsessystemet, så er det vigtigt for os, at de får forudsætningerne for at bruge IT og derved eksisterer i en digital verden.
- Vi bruger Onedrive, Google etc.
- Vi bruger digitale teknologier som løftestang til andre trivselsfremmende formål.
- Vi kan bruge teknologi når vi går ture sammen i naturen. Her kan vi bruge geocatching, som et middel til at vække deres motivation.
- Teknologien bliver således brugt som et middel til, at skabe sammenhold, opgaveløsning og at få dem ud i naturen etc.
- Vi arbejder med at integrere etik og moral på sociale medier.
- Vi hjælper dem til at bruge medierne formålsbestemt ifm. søgninger i historie.
- Vi lærer dem således at bruge teknologien til andet end underholdning og porno.
- Vi lærer eleverne at være kildekritiske når de tilgår de digitale platforme.
- Vi arbejder med kildekritik allerede fra indskolingen, hvilket kun bliver vigtigere med indføringen af AI.
E‑sporten:
- Vi har valgt at indføre e‑sport som en aktivitet, fordi vi kan se at de elever som ellers er fysisk isolerede får mulighed for at indgå i et fysisk fællesskab omkring en aktivitet de synes er sjov, og de føler sig trygge i.
- For en stor gruppe af vores elever er der udfordringer ved at være i skolen fuldtid.
- Vi har derfor valgt at indføre e‑sporten fordi vi gerne vil styrke deres skoledeltagelse og lade dem opnå glæden ved fysisk samvær og socialisering.
- Vi har elever som har svært ved fremmøde, og e‑sporten kan blive det værktøj der gør, at deres fremmøde bliver højere.
- E‑sporten bruges som en form for inklusionsværktøj.
- Vi kan via esporten som en løftestang til at løfte eleverne ud i en social sammenhæng. Vi bruger det også til at understøtte et fysisk aktivt miljø.
- Vi anerkender, at flere børn er ekstremt dygtige til at spille computerspil, og gennem e‑sporten giver vi dem den anerkendelse.
- Vi ønsker at lave en bro til det de kan i e‑sporten til at skabe nogle positive historier for vores elever i den virkelige verden.
- Der er flere terapeutiske erfaring, hvor de oplever glæde, mestre udfordringer, håndtere stress og udfordringer.
- Vi er som skole opmærksomme på, at indføre etik og moral når vores elever dyrker e‑sport, så dette er et stort fokusområde for skolen.
- De støttes i deres individuelle behov, og ressourcer, og vi understøtter esporten med et miljø, som er trygt.
- Som skole anser vi e‑sporten som en væsentlig pædagogisk opgave. Og vi anerkender, at den gode tone, trivslen, og inklusion hænger på vores skuldre, og vi vil gerne hjælpe til at eleverne oplever glæden ved at blive talt pænt til, samt blive inkluderet i et fællesskab.
Fjordskolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Digitale forstyrrelser er alle de digitale medier som afholder en fra det som er vigtigt.
- Alle platforme der har en dopaminudløsende faktor, og som bygger på fastholdelse og manipulerende designs anses som potentielt forstyrrende i vores elevers liv.
- Det vil sige, at alle platforme som stjæler opmærksomhed, tid eller penge bliver betragtet som forstyrrende elementer i elevernes liv.
- Gaming, sociale medier, shopping og porno anses for forstyrrende.
- Alle digitale teknologier som bruges fysisk alene anses som potentielt forstyrrende.
- Når teknologien er voksenstyret og er en del af elevernes fællesskab anses de ikke som forstyrrende.
- Vi ønsker at de indgår i et fællesskab, og alt der bryder med dette anses som forstyrrende.
- Fjordskolen er opmærksomme på, at selv når en given digital aktivitet igangsættes ud fra et pædagogisk formål kan de bagvedliggende forretningsmodeller ende ud i at forstyrre det pædagogiske formål.
- Fjordskolen bruger Firewalls på sikkerhed. Vi forholder os til de udfordringer der måtte komme med elevernes digitale liv.
Håndtering af digitale forstyrrelser på Fjordskolen:
- Vi arbejder med ”tilgængelighed”, det vil sige, at hvis devicet er tilgængeligt, så vil det blive brugt. Derfor tilbyder ofte offline tid til eleverne.
- Vi lukker ned for skærmene i slutningen af timen.
- Vi har ikke mobiltelefoner tilgængelige i løbet af skoledagen.
- Vi har en telefonkasse, som eleverne i udgangspunktet skal lægge deres telefon i i starten af dagen, og kan først tages op i slutningen af dagen.
- Eleverne tager først deres computer op når de får besked herpå, og de bliver bedt om at lukke ned for brugen heraf efter endt brug.
- Som hovedregel er vores skoledag i udgangspunktet analogt.
- I udskolingen må eleverne gerne have computeren fremme i undervisningen, men den skal være lukket.
- Vi bedriver en høj grad af kontrolleret klasseledelse på vores skole.
- Vi har en kultur blandt vores elever, hvor de er trygge nok til at fortælle lærerne hvis andre elever bruger computer eller telefon
- eleverne afleverer deres telefoner uden problemer, fordi vi har etableret en kultur, hvor det at aflevere gælder alle.
- Vi er venner med eleverne, således vi kan kommunikere med eleverne på deres foretrukne medie (snapchat).
- Vores største ønske er at skabe en skole, hvor der er sundere vaner, og muligvis tage det med hjem og inspirere familien til at etablere en sundere digital familiekultur.
- Som fagpersoner har vi en telefon tilgængelig som forældrene kan ringe til, og eleverne kan låne en telefon hvis de har brug for at komme i kontakt med forældrene.
Analoge alternativer:
Skolen har erfaret at de elever som havde deres liv centreret om spil havde dårligere trivsel og var mere opfarende. Derfor tilbyder Fjordskolen en lang række analoge alternativer.
Ca. halvdelen af Fjordskolens elever er dybt afhængige af de digitale verdener. Skolen ønsker derfor at inspirere forældrene til også at skabe nogle offline alternativer.
Vi har en sejlbåd, som tilbyder vores elever at komme ud i naturen og opleve roen i at være i en low arousal tilstand.
Vi eksponerer dem for naturoplevelser, som dykning, sejlads og gåture.
I undervisningssammenhænge:
Fjordskolen er opmærksomme på betydningen af fysisk aktivitet og fællesskaber.
Læring og bevægelse hænger i Fjordskolens DNA uløseligt sammen.
I frikvarterne.
- Vi inviterer eleverne til fysisk aktivitet i både indskoling, mellemtrin og udskoling.
- Eleverne har mulighed for, at spille basketball, stikbold og andre idrætslige discipliner.
- Vi understøtter desuden deres naturkundskaber gennem klatring i træer, leg på skrænten, snitte træstubbe, og at gå på opdagelse i vores naturskønne omgivelser.
- Vi har indført Mindfulness i indskolingen.
- Bordtennis, tegne, maling, faste gåture og stikbold.
- Vi bruger kortspil, uno, 500, forskellige brætspil, og samtalen med en kop the.
- Vi har samtalekort, hvor eleverne skal snakke om de spørgsmål som kortene.
Personligt ejede devices i skoletiden:
- Vi har ikke personligt ejede devices på Fjordskolen.
- Vi får elever fra mange forskellige sociale lag, og det er vigtigt at vi ikke ekskludere elever pga. manglende økonomisk fomåen.
- Når den svageste har det godt, så har alle det godt.
- Det har været vigtigt, at alle har de samme platforme installeret, hvilket vi kan kontrollere ved at tilbyde skoleudleverede devices.
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil og sociale medier og shopping på Fjordskolen:
- Vi er opmærksomme på, at mobiltelefonen kan medvirke til, at der bliver båret konflikter med til skolen fordi der er en større grænseløshed på nettet.
- Vi prøver at følge med i hvor henne de bevæger sig på nettet (Andrew Tate, krænkende og grænseløst indhold på sociale medier).
- Børnene har fået lov at lave en snapchat gruppe, men der er voksne tilstede i gruppen.
- Forældrene bliver informeret om, hvis der foregår nogen uhensigtsmæssigt.
- Forældrene informeres, hvis skolen får kendskab til mobning eller anden uhensigtsmæssig digital adfærd blandt eleverne.
- Vi ønsker at skabe en mere virkelig, virkelighed, så vi er opmærksomme på et liv på sociale medier med filter og billedmanipulation.
- Eleverne må ikke dele billeder eller tage billeder af hinanden uden eksplicit samtykke.
- Eleverne må ikke tage billeder af lærerne uden samtykke.
- E‑sport. Vi anerkender kun computerspil som en faglig begrundet aktivitet, og ellers ikke.
- Vi har undervisning i billeddeling, porno, og sociale medier, og spil.
- Vi underviser i god tone online.
Fjordskolen er bevidst om de risici der er forbundet med billeddeling. Skolen er opmærksomme på, at billeddeling kan overtræde folks grænser.
Fjordskolen er bevidste om, hvornår billeddelingen bliver ulovlig, og hvornår det kan udvikle sig til decideret mobning.
Fjordskolen ved, at ulovlig billeddeling rammer flere og flere unge, og det kan sætte dybe spor i trivslen.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på Fjordskolen:
- Fjordskolen er opmærksomme på, at grundet deres elevers iboende sårbarhed er der større risici forbundet med at være på nettet.
- Fjordskolen holder individuelle samtaler med eleverne om deres digitale liv.
- Fjordskolen tager jævnligt elevernes digitale liv op i klassen.
- Fjordskolens personale har en god føling med om der foregår mobning eller andet i det skjulte.
- Der er stor bevidsthed om, at eleverne risikerer at møde alt fra selvmordsvideoer til selvskadende og destruktivt indhold når de færdes på sociale medier.
- Vi har skærpet indberetningspligt, og i sjældne tilfælde kan elevernes digitale adfærd medføre en mistrivsel som skal indberettes til kommunen.
- Vi har skærpet underretningspligt, og skal indberette i tilfælde af grov mobning eller seksuelle krænkelser.
Håndtering af ubehagelige oplevelser online på Fjordskolen:
Fjordskolen arbejder med inddragelse af personalet, lærere, forældre og elever, og sikre at alle inddrages hvis skolen får kendskab til uhensigtsmæssigheder.
Skolen synliggør det øgede fokus på elevernes digitale adfærd i personalehåndbogen.
Vores personalehåndbog bliver løbende udviklet.
- Forældre:
- Vi informerer forældrene, støtter og vejleder ift. hvad vi mener er bedst for børnene. Vi indgår i et samarbejde med forældrene om at understøtte et balanceret digitalt liv i og uden for skolen.
- Skolen inviterer til forældresamtaler, hvor vi inspirerer forældrene til at skabe sunde og trivslesfremmende analoge alternativer. Det kan være idræt, klub, skydning, fodbold.
- Vi vil gerne være med til at bygge en bro skole og familier i mellem.
- Vi gør forældrene opmærksomme på, at der er forskel mellem det analoge og det digitale i børnenes liv.
Styring af brugen af digitale midler:
- ChatGPT: Vi følger regeringens udvalgs anbefalinger.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Fjordskolen har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.