Hadsund skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Hadsund skole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra december 2024.
Ved denne certificering har Hadsund skole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Hadsund Skole er mobilfri!
- Eleverne afleverer deres mobiler om morgenen og får dem tilbage, når de får fri.
- Vi oplever, at deres computere i stigende grad overtager mobilernes funktioner, men ser samtidig, at de har en sund og fornuftig tilgang til brugen af computere.
- Vi har erfaret, at smartphones stjæler noget væsentligt i form af leg, nærvær og samvær. Derfor prioriterer Hadsund Skole at fjerne skærmene for at fremme fysisk bevægelse, leg og relationsdannelse i skoletiden.
- Vi ønsker at skabe et trygt læringsmiljø for vores elever, hvilket kræver, at vi arbejder i fællesskab.
- Vi vil gerne være kreative i undervisningen – slippe det digitale og bruge naturen som læringsrum.
- Inden mobilerne bliver afleveret om morgenen, oplever vi, at eleverne er optaget af hver deres skærm og i hver deres verden. Derfor vil vi undersøge muligheden for at gøre skolen til en helt mobilfri zone.
- Når vi tager på udflugt til Læsø i mellemtrinnet, medbringes der ingen mobiltelefoner.
- Vi er opmærksomme på, at forældrene spiller en væsentlig rolle og ønsker derfor et tættere samarbejde med dem. Vi kan tilbyde rådgivning og anbefalinger til forældrene om, hvordan de kan skabe et sundt digitalt læringsmiljø i hjemmet, eksempelvis gennem forældremøder.
Hadsund Skole anvender digitale medier, når de tjener et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål:
- Digitale medier kan bruges til at differentiere mellem forskellige niveauer og bidrage til variation og motivation i undervisningen.
- De er særligt gode til at visualisere opgaver og indhold.
- Eksempler på digitale værktøjer, vi bruger, er: Ultranyt, Chromebooks, YouTube, Minecraft Education, bots/iPads til kodning, Matematikfessor, Google Workspace for Education, Skoletube, Geogebra, Gyldendals fagportaler, DR og videnskab.dk.
- Vi ønsker at give eleverne kendskab til digitale værktøjer, så de bliver rustet til en digital fremtid.
- Vi underviser i digital dannelse og lærer eleverne om etik, AI, hensigtsmæssig brug af sociale medier osv.
- Vi ønsker, at spisepauserne skal foregå uden digitale medier. I stedet vil vi fremme højtlæsning og samtaler med børnene.
- Vi ser variation som afgørende for, at undervisningen forbliver interessant. Både for meget og for lidt digitalt kan føre til dårlig undervisning.
- Vi arbejder med en formålsbestemt brug af digitale medier og sikrer, at eleverne forstår, hvorfor og hvornår vi bruger dem.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Når notifikationer og reklamer fra computere, mobiltelefoner eller smartwatches, fjerner fokus, hindrer fordybelse og begrænser interaktionen mellem mennesker.
- Kedelig undervisning kan føre til, at elever søger digitale afbrydelser.
- Når digitale konflikter, bringes ind i skoletiden.
- Billeddeling, shopping og digital mobning.
- Teknologiske fejl, fx når Unilogin ikke virker, eller nettet er nede.
- Når elever føler sig udenfor, fordi de ikke har adgang til de samme medier som deres klassekammerater.
- Skærme kan udfordre elevernes vedholdenhed.
Håndtering af digitale forstyrrelser på skolen:
- Elevernes Chromebooks opbevares på skolen til og med 6. klasse, hvilket mindsker de digitale forstyrrelser.
- Vi mener, at opbevaringen af iPads og Chromebooks gør det nemmere at anvende dem, når det har en særlig faglig relevans.
- Vi overvejer at udlevere computere fra skolen til elever i udskolingen, så de ikke medbringer deres egne, hvilket kan reducere digitale forstyrrelser.
- Vi vil tydeligere fremhæve aldersgrænserne for sociale medier og gamingplatforme.
- I udskolingen taler vi meget om de digitale udfordringer, eleverne møder.
- Vi reflekterer løbende over god undervisning og arbejder med større variation for at styrke elevernes koncentration.
- Kommunens firewalls hjælper, men de nedbringer ikke de digitale forstyrrelser i tilstrækkeligt omfang.
- Vi ønsker en løbende dialog om brugen – og fraværet – af digitale medier med både elever og medarbejdere.
- Vi anvender materialet “Mit liv på nettet.”
- Vi skaber rammer for fællesskab og fysisk aktivitet.
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil, sociale medier og shopping på skolen:
- Billeddeling kan skade fællesskabet, som vi anser som en kerneværdi for sunde børnefællesskaber.
- Shopping på nettet forekommer kun i perioder, men vi følger det opmærksomt.
- Vi ønsker at undersøge, hvordan pauserne faktisk bruges, og om eleverne opholder sig meget på sociale medier.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på skolen:
- Vi henviser til Mariagerfjord Kommunes retningslinjer for håndtering af digitale krænkelser.
- SSP involveres, hvis det er nødvendigt.
- Ubehagelige oplevelser på nettet drøftes åbent i klassen.
- Vi skaber trygge rum, hvor eleverne kan dele deres oplevelser.
- Vi opfordrer forældre til at tale med deres børn om deres digitale liv.
- Digital mobning håndteres på samme måde som mobning i den analoge verden.
- Forældrene involveres.
- Vi tilbyder ekstra forældremøder, hvis det er nødvendigt.
- Vi faciliterer relevante processer vedrørende børns digitale liv.
Hvad med lærernes skærmbrug?
- Lærerne skal være gode rollemodeller for eleverne.
- Vi ønsker at være tydelige omkring skærmbrug, især i forhold til vikarer. Vikarenes opgave er at bruge computere frem for telefoner.
- Personalet i SFO’en får adgang til iPads.
- Computere skal være lukkede under møder; kun referenten og ordstyreren må anvende dem.
Analoge alternativer på skolen:
- Vi ønsker at støtte og udvikle elevernes oplevelse af fællesspisning.
- Vores udeområder opmuntrer til fysisk aktivitet og leg.
- Vi tilbyder eleverne frie muligheder for at lege vildt, bruge naturen og opleve skovens legeplads.
- I indskolingen bruges analoge læremidler og bøger.
- Vi arbejder for en balance mellem digitale og analoge aktiviteter.
- Hele dage dedikeret til fysisk aktivitet og varierede idrætsaktiviteter prioriteres.
- Vi ønsker at anskaffe flere lærebøger.
Hvordan sikrer Hadsund Skole den gode tone på nettet?
- Gennem dialog skaber vi fælles regler for adfærd på nettet.
Økonomi og virtuel værdi:
- Vi underviser i penges værdi på alle årgange og ønsker større fokus på dette.
- Undervisningsmateriale fra bankerne kan inddrages.
- Gambling anses som et problem der kan føre til afhængighed.
Sådan forholder skolen sig til AI og ChatGPT:
- Vi er opmærksomme på ChatGPT og ønsker at invitere fagfolk til at informere medarbejdere og elever om det.
- Vi er nysgerrige på, hvordan AI kan bruges konstruktivt i undervisningen, men også på de udfordringer, det medfører.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Hadsund skole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.