Hadsund skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Hadsund skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra decem­ber 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Hadsund skole nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Hadsund Skole er mobilfri!

  • Elev­erne aflev­er­er deres mobil­er om mor­ge­nen og får dem tilbage, når de får fri.
  • Vi oplever, at deres com­put­ere i sti­gende grad overtager mobil­ernes funk­tion­er, men ser sam­tidig, at de har en sund og for­nuftig til­gang til bru­gen af computere.
  • Vi har erfaret, at smart­phones stjæler noget væsentligt i form af leg, nærvær og samvær. Der­for pri­or­iter­er Hadsund Skole at fjerne skærmene for at fremme fysisk bevægelse, leg og rela­tions­dan­nelse i skoletiden.
  • Vi ønsker at skabe et trygt læringsmiljø for vores elever, hvilket kræver, at vi arbe­jder i fællesskab.
  • Vi vil gerne være kreative i under­vis­nin­gen – slippe det dig­i­tale og bruge naturen som læringsrum.
  • Inden mobil­erne bliv­er aflev­eret om mor­ge­nen, oplever vi, at elev­erne er optaget af hver deres skærm og i hver deres ver­den. Der­for vil vi under­søge mulighe­den for at gøre skolen til en helt mobil­fri zone.
  • Når vi tager på udflugt til Læsø i mellemtrin­net, med­bringes der ingen mobiltelefoner.
  • Vi er opmærk­somme på, at foræl­drene spiller en væsentlig rolle og ønsker der­for et tæt­tere samar­be­jde med dem. Vi kan tilbyde råd­givn­ing og anbe­falinger til foræl­drene om, hvor­dan de kan skabe et sundt dig­i­talt læringsmiljø i hjem­met, eksem­pelvis gen­nem forældremøder.

Hadsund Skole anven­der dig­i­tale medi­er, når de tjen­er et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål:

  • Dig­i­tale medi­er kan bruges til at dif­fer­en­tiere mellem forskel­lige niveauer og bidrage til vari­a­tion og moti­va­tion i undervisningen.
  • De er særligt gode til at visu­alis­ere opgaver og indhold.
  • Eksem­pler på dig­i­tale værk­tø­jer, vi bruger, er: Ultra­nyt, Chrome­books, YouTube, Minecraft Edu­ca­tion, bots/iPads til kod­ning, Matem­atik­fes­sor, Google Work­space for Edu­ca­tion, Sko­le­tube, Geoge­bra, Gylden­dals fag­por­taler, DR og videnskab.dk.
  • Vi ønsker at give elev­erne kend­skab til dig­i­tale værk­tø­jer, så de bliv­er rustet til en dig­i­tal fremtid.
  • Vi under­vis­er i dig­i­tal dan­nelse og lær­er elev­erne om etik, AI, hen­sigtsmæs­sig brug af sociale medi­er osv.
  • Vi ønsker, at spisep­a­userne skal foregå uden dig­i­tale medi­er. I stedet vil vi fremme højtlæs­ning og sam­taler med børnene.
  • Vi ser vari­a­tion som afgørende for, at under­vis­nin­gen for­bliv­er inter­es­sant. Både for meget og for lidt dig­i­talt kan føre til dårlig undervisning.
  • Vi arbe­jder med en for­måls­bestemt brug af dig­i­tale medi­er og sikr­er, at elev­erne forstår, hvor­for og hvornår vi bruger dem.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Når noti­fika­tion­er og reklamer fra com­put­ere, mobil­tele­fon­er eller smart­watch­es, fjern­er fokus, hin­dr­er fordy­belse og begrænser inter­ak­tio­nen mellem mennesker.
  • Kedelig under­vis­ning kan føre til, at elever søger dig­i­tale afbrydelser.
  • Når dig­i­tale kon­flik­ter, bringes ind i skoletiden.
  • Billed­del­ing, shop­ping og dig­i­tal mobning.
  • Tek­nol­o­giske fejl, fx når Unilo­gin ikke virk­er, eller net­tet er nede.
  • Når elever føler sig uden­for, for­di de ikke har adgang til de samme medi­er som deres klassekammerater.
  • Skærme kan udfor­dre elev­ernes vedholdenhed.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser på skolen:

  • Elev­ernes Chrome­books opbe­vares på skolen til og med 6. klasse, hvilket mindsker de dig­i­tale forstyrrelser.
  • Vi men­er, at opbe­varin­gen af iPads og Chrome­books gør det nem­mere at anvende dem, når det har en særlig faglig relevans.
  • Vi overve­jer at udle­vere com­put­ere fra skolen til elever i udskolin­gen, så de ikke med­bringer deres egne, hvilket kan reduc­ere dig­i­tale forstyrrelser.
  • Vi vil tydeligere fremhæve alder­s­grænserne for sociale medi­er og gamingplatforme.
  • I udskolin­gen taler vi meget om de dig­i­tale udfor­dringer, elev­erne møder.
  • Vi reflek­ter­er løbende over god under­vis­ning og arbe­jder med større vari­a­tion for at styrke elev­ernes koncentration.
  • Kom­munens fire­walls hjælper, men de ned­bringer ikke de dig­i­tale forstyrrelser i tilstrække­ligt omfang.
  • Vi ønsker en løbende dia­log om bru­gen – og fraværet – af dig­i­tale medi­er med både elever og medarbejdere.
  • Vi anven­der mate­ri­alet “Mit liv på nettet.”
  • Vi skaber ram­mer for fæl­lesskab og fysisk aktivitet.

Overve­jelser vedrørende billed­del­ing, spil, sociale medi­er og shop­ping på skolen:

  • Billed­del­ing kan skade fæl­lessk­a­bet, som vi anser som en kernevær­di for sunde børnefællesskaber.
  • Shop­ping på net­tet forekom­mer kun i peri­oder, men vi føl­ger det opmærksomt.
  • Vi ønsker at under­søge, hvor­dan pauserne fak­tisk bruges, og om elev­erne ophold­er sig meget på sociale medier.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på net­tet på skolen:

  • Vi hen­vis­er til Mariager­fjord Kom­munes ret­ningslin­jer for hånd­ter­ing af dig­i­tale krænkelser.
  • SSP involveres, hvis det er nødvendigt.
  • Ube­hagelige oplevelser på net­tet drøftes åbent i klassen.
  • Vi skaber trygge rum, hvor elev­erne kan dele deres oplevelser.
  • Vi opfor­dr­er foræl­dre til at tale med deres børn om deres dig­i­tale liv.
  • Dig­i­tal mob­n­ing håndteres på samme måde som mob­n­ing i den analoge verden. 
    • Foræl­drene involveres.
    • Vi tilby­der ekstra foræl­dremøder, hvis det er nødvendigt.
    • Vi faciliter­er rel­e­vante process­er vedrørende børns dig­i­tale liv.

Hvad med lær­ernes skærmbrug?

  • Lær­erne skal være gode rolle­mod­eller for eleverne.
  • Vi ønsker at være tydelige omkring skærm­brug, især i forhold til vikar­er. Vikarenes opgave er at bruge com­put­ere frem for telefoner.
  • Per­son­alet i SFO’en får adgang til iPads.
  • Com­put­ere skal være lukkede under møder; kun ref­er­enten og ord­styr­eren må anvende dem.

Analoge alter­na­tiv­er på skolen:

  • Vi ønsker at støtte og udvikle elev­ernes oplevelse af fællesspisning.
  • Vores udeom­råder opmuntr­er til fysisk aktivitet og leg.
  • Vi tilby­der elev­erne frie mulighed­er for at lege vildt, bruge naturen og opleve skovens legeplads.
  • I ind­skolin­gen bruges analoge læremi­dler og bøger.
  • Vi arbe­jder for en bal­ance mellem dig­i­tale og analoge aktiviteter.
  • Hele dage dedik­eret til fysisk aktivitet og vari­erede idræt­sak­tiviteter prioriteres.
  • Vi ønsker at anskaffe flere lærebøger.

Hvor­dan sikr­er Hadsund Skole den gode tone på nettet?

  • Gen­nem dia­log skaber vi fælles regler for adfærd på nettet.

Økono­mi og virtuel værdi:

  • Vi under­vis­er i penges vær­di på alle årgange og ønsker større fokus på dette.
  • Under­vis­nings­ma­te­ri­ale fra bankerne kan inddrages.
  • Gam­bling ans­es som et prob­lem der kan føre til afhængighed.

Sådan forhold­er skolen sig til AI og ChatGPT:

  • Vi er opmærk­somme på Chat­G­PT og ønsker at invitere fag­folk til at informere medar­be­jdere og elever om det.
  • Vi er nys­ger­rige på, hvor­dan AI kan bruges kon­struk­tivt i under­vis­nin­gen, men også på de udfor­dringer, det medfører.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Hadsund skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.