Havbakkeskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Havbakkeskolen er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra Decemeber 2024.
Ved denne certificering har Havbakkeskolen nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Havbakkeskolen er mobilfri!
- Havbakkeskolen fokuserer på at skabe et sundt digitalt og analogt miljø for vores elever.
- Mobilerne afleveres i starten af dagen og udleveres igen, når skoledagen slutter.
- Mobiler anvendes kun i undervisningen, når det understøtter læring eller dannelse. Vi vægter dannelse højt og giver mulighed for brug af smartdevices, når det har et pædagogisk eller dannelsesmæssigt formål.
- Mobilfriheden har skabt en kultur, hvor eleverne ikke bruger deres telefoner sammen.
- En lille gruppe elever med særlige behov kan benytte mobiltelefonen i løbet af dagen.
- SFO’en følger de samme retningslinjer som skolen.
Havbakkeskolen anvender digitale medier, når de understøtter et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Digitale medier bruges som læringsredskaber, når de styrker undervisningen.
- Vi benytter digitale værktøjer, der fremmer viden, kreativitet og fællesskab.
- Vi lærer eleverne at informationssøge og være kildekritiske som en del af deres dannelse.
- Digitale hjælpemidler, læringsplatforme, tekstbehandling og præsentationsprogrammer indgår naturligt i undervisningen.
- Varieret undervisning prioriteres, og fokus er på didaktisk kvalitet frem for valg af analogt eller digitalt format.
- Digitale teknologier gør det lettere at differentiere undervisningen.
- Selvom digitale redskaber bruges til test og opgaver, prioriterer vi stadig, at eleverne lærer håndskrift.
- I SFO’en anvendes digitale medier i aktiviteter, der fremmer kreativitet og fællesskab.
- Personale vurderer, hvilke digitale spil børnene må spille, og hvorfor de bruges.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Notifikationer fra mobiler, computere eller smartwatches forstyrrer fokus – især hos børn, der let afledes.
- Tekniske problemer kan være forstyrrende.
- Når læringsplatforme lokker med belønninger, kan det fjerne fokus fra læringsmålet.
- Smartwatches kan hindre elever i at lære konflikthåndtering i det fysiske rum.
- Forstyrrelser sker, når elever afbrydes i deres kontekst.
- De fem S’er – Sex, Shopping, Streaming, Spil og Sociale medier – kan være forstyrrende.
Håndtering af digitale forstyrrelser:
- Elever op til 7. klasse bruger skolens Chromebooks, som er udstyret med firewalls og kun anvendes efter didaktiske overvejelser.
- Digitale redskaber tages kun i brug, når de har et pædagogisk formål.
- Elevernes profiler via Mariagerfjord beskytter dem mod uhensigtsmæssigheder online.
- Chromebooks opfattes som læringsredskaber og ikke som underholdning.
- Vi støtter eleverne i at opretholde sunde digitale vaner.
Billeddeling, sociale medier og shopping
- Elever har begrænset adgang til at dele billeder, da de ikke har egne devices i skoletiden.
- Elever kender skolens regler om billeddeling, men vi er opmærksomme på, at tonen online kan påvirke skoledagen.
- Skolens Facebook-side bruges til at dele stemningsbilleder efter forældresamtykke.
Forebyggelse af ubehagelige oplevelser online
- Stærke og trygge relationer mellem lærere og elever gør det lettere for børn at dele deres oplevelser online.
- Vi engagerer os i elevernes digitale liv for bedst muligt at hjælpe dem.
- Trygge fællesskaber vægtes højt – både analogt og digitalt.
- Skolen følger SSP- og Mariagerfjord Kommunes retningslinjer ved digitale krænkelser.
- Vi arbejder forebyggende gennem “Dit Liv på Nettet”.
- Skolen har samarbejde med aktører som SSP, sundhedspleje, PPR og tale-hørekonsulenter.
Et balanceret skoleliv – analoge alternativer på Havbakkeskolen:
- Underviserne har metodefrihed og ansvar for at vælge aktiviteter, der gavner elevernes læring og dannelse.
- Skolen bruger lokalmiljøet aktivt med natur- og kulturoplevelser samt lokale ildsjæle.
- Eleverne deltager i teater, musik, kunstprojekter og madlavning med eksterne undervisere.
- Lejrskoler for 6. klasse og udlandsrejse for 9. klasse giver unikke dannelsesoplevelser.
- Vi tror på, at kropslige oplevelser med kultur og natur styrker elevernes dannelse.
Personligt ejede devices
- Elever kan medbringe egne devices fra 7. klasse for at mindske forstyrrelser blandt yngre elever.
- Vi lærer elever ansvarlig brug af deres egne computere.
- Lånecomputere stilles til rådighed for elever uden egne devices og ordblinde elever.
Hvordan sikrer skolen den gode tone på nettet?
- Vi bruger Dit liv på nettet
- Vi benytter os af SSP-samarbejde, hvis nødvendigt
- Vi vil inddrage Fri fra mobberi, som vil dreje over på det digitale perspektiv.
Gambling i gaming og forståelse for penges værdi
- Hvis vi oplever, at der foregår gambling i gaming, tager vi ansvar som skole i samarbejde med forældrene.
- Vi er bevidste om udfordringen, at nogle elever mangler forståelse for penges værdi, og vi ønsker at skabe større fokus på dette.
Sådan forholder skolen sig til AI og ChatGPT
- Vi anvender AI og ChatGPT, når det tjener et pædagogisk formål.
- Vi adresserer snyd ved brug af AI og følger regeringens retningslinjer.
- Social trivsel prioriteres, så elever ikke søger erstatning i AI-samtaler.
- Vi har en opmærksomhed på den klimabelastning som AI-forbrug medfører.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Havbakkeskolen har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.