Havbakkeskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Havbakkeskolen er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra Dece­me­ber 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Havbakkeskolen nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Havbakkeskolen er mobilfri!

  • Havbakkeskolen fokuser­er på at skabe et sundt dig­i­talt og analogt miljø for vores elever.
  • Mobil­erne afleveres i starten af dagen og udleveres igen, når skoleda­gen slutter.
  • Mobil­er anven­des kun i under­vis­nin­gen, når det under­støt­ter læring eller dan­nelse. Vi vægter dan­nelse højt og giv­er mulighed for brug af smart­de­vices, når det har et pæd­a­gogisk eller dan­nelses­mæs­sigt formål.
  • Mobil­fri­he­den har skabt en kul­tur, hvor elev­erne ikke bruger deres tele­fon­er sammen.
  • En lille gruppe elever med særlige behov kan benytte mobil­tele­fo­nen i løbet af dagen.
  • SFO’en føl­ger de samme ret­ningslin­jer som skolen.

Havbakkeskolen anven­der dig­i­tale medi­er, når de under­støt­ter et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Dig­i­tale medi­er bruges som læringsred­sk­aber, når de styrk­er undervisningen.
  • Vi benyt­ter dig­i­tale værk­tø­jer, der frem­mer viden, kreativitet og fællesskab.
  • Vi lær­er elev­erne at infor­ma­tion­ssøge og være kildekri­tiske som en del af deres dannelse.
  • Dig­i­tale hjælpemi­dler, læringsplat­forme, tek­st­be­han­dling og præsen­ta­tion­spro­gram­mer indgår naturligt i undervisningen.
  • Vari­eret under­vis­ning pri­or­iteres, og fokus er på didak­tisk kvalitet frem for valg af analogt eller dig­i­talt format.
  • Dig­i­tale teknolo­gi­er gør det let­tere at dif­fer­en­tiere undervisningen.
  • Selvom dig­i­tale red­sk­aber bruges til test og opgaver, pri­or­iter­er vi stadig, at elev­erne lær­er håndskrift.
  • I SFO’en anven­des dig­i­tale medi­er i aktiviteter, der frem­mer kreativitet og fællesskab.
  • Per­son­ale vur­der­er, hvilke dig­i­tale spil børnene må spille, og hvor­for de bruges.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Noti­fika­tion­er fra mobil­er, com­put­ere eller smart­watch­es forstyrrer fokus – især hos børn, der let afledes.
  • Tekniske prob­le­mer kan være forstyrrende.
  • Når læringsplat­forme lokker med beløn­ninger, kan det fjerne fokus fra læringsmålet.
  • Smart­watch­es kan hin­dre elever i at lære kon­flik­thånd­ter­ing i det fysiske rum.
  • Forstyrrelser sker, når elever afbry­des i deres kontekst.
  • De fem S’er – Sex, Shop­ping, Stream­ing, Spil og Sociale medi­er – kan være forstyrrende.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser:

  • Elever op til 7. klasse bruger skolens Chrome­books, som er udstyret med fire­walls og kun anven­des efter didak­tiske overvejelser.
  • Dig­i­tale red­sk­aber tages kun i brug, når de har et pæd­a­gogisk formål.
  • Elev­ernes pro­fil­er via Mariager­fjord beskyt­ter dem mod uhen­sigtsmæs­sighed­er online.
  • Chrome­books opfattes som læringsred­sk­aber og ikke som underholdning.
  • Vi støt­ter elev­erne i at opretholde sunde dig­i­tale vaner.

Billed­del­ing, sociale medi­er og shopping

  • Elever har begrænset adgang til at dele billed­er, da de ikke har egne devices i skoletiden.
  • Elever kender skolens regler om billed­del­ing, men vi er opmærk­somme på, at tonen online kan påvirke skoledagen.
  • Skolens Face­book-side bruges til at dele stemn­ings­billed­er efter forældresamtykke.

Fore­byggelse af ube­hagelige oplevelser online

  • Stærke og trygge rela­tion­er mellem lærere og elever gør det let­tere for børn at dele deres oplevelser online.
  • Vi engager­er os i elev­ernes dig­i­tale liv for bedst muligt at hjælpe dem.
  • Trygge fæl­lessk­aber vægtes højt – både analogt og digitalt.
  • Skolen føl­ger SSP- og Mariager­fjord Kom­munes ret­ningslin­jer ved dig­i­tale krænkelser.
  • Vi arbe­jder fore­byggende gen­nem “Dit Liv på Nettet”.
  • Skolen har samar­be­jde med aktør­er som SSP, sund­hed­sple­je, PPR og tale-hørekonsulenter.

Et bal­anceret skole­liv – analoge alter­na­tiv­er på Havbakkeskolen:

  • Under­vis­erne har metode­fri­hed og ans­var for at vælge aktiviteter, der gavn­er elev­ernes læring og dannelse.
  • Skolen bruger lokalmiljøet aktivt med natur- og kul­tur­o­plevelser samt lokale ildsjæle.
  • Elev­erne delt­ager i teater, musik, kun­st­pro­jek­ter og mad­lavn­ing med eksterne undervisere.
  • Lejrskol­er for 6. klasse og udland­sre­jse for 9. klasse giv­er unikke dannelsesoplevelser.
  • Vi tror på, at krop­slige oplevelser med kul­tur og natur styrk­er elev­ernes dannelse.

Per­son­ligt ejede devices

  • Elever kan med­bringe egne devices fra 7. klasse for at mindske forstyrrelser blandt yngre elever.
  • Vi lær­er elever ans­varlig brug af deres egne computere.
  • Lånecom­put­ere stilles til rådighed for elever uden egne devices og ord­blinde elever.

Hvor­dan sikr­er skolen den gode tone på nettet?

  • Vi bruger Dit liv på nettet
  • Vi benyt­ter os af SSP-samar­be­jde, hvis nødvendigt
  • Vi vil ind­drage Fri fra mob­beri, som vil dreje over på det dig­i­tale perspektiv.

Gam­bling i gam­ing og forståelse for penges værdi

  • Hvis vi oplever, at der foregår gam­bling i gam­ing, tager vi ans­var som skole i samar­be­jde med forældrene.
  • Vi er bev­id­ste om udfor­drin­gen, at nogle elever man­gler forståelse for penges vær­di, og vi ønsker at skabe større fokus på dette.

Sådan forhold­er skolen sig til AI og ChatGPT

  • Vi anven­der AI og Chat­G­PT, når det tjen­er et pæd­a­gogisk formål.
  • Vi adresser­er snyd ved brug af AI og føl­ger regerin­gens retningslinjer.
  • Social trivsel pri­or­iteres, så elever ikke søger erstat­ning i AI-samtaler.
  • Vi har en opmærk­somhed på den klima­belast­ning som AI-for­brug medfører.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Havbakkeskolen har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.