Hobro Søndre Skole og MF10 er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Hobro Søndre Skole og MF10 er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra marts 2024.
Ved denne certificering har Hobro Søndre Skole og MF10 nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Vores linje som skole
- Vi skal have fokus på sunde digitale vaner med det formål at styrke mental sundhed, livsmestring og trivsel. Dette sker ved at opbygge viden, kompetencer og redskaber hos børn og unge samt hos de betydningsfulde voksne omkring barnet.
- Sociale medier, AI, spil og Internettets online-verden fylder meget i dagens samfund og vil formodentlig også gøre det i fremtiden. Influencerne påvirker i stigende grad unge, som ofte er mere tilbøjelige til at afprøve nye ting, fordi en influencer anbefaler det. Samtidig er der bekymringer omkring misinformation og ”fake news”.
- Vi ønsker en fleksibel model i udskolingen, som vi allerede arbejder med i dag. Ungdomsuddannelserne har desuden introduceret en lignende tilgang.
- Vi ønsker en model, der bidrager til digital dannelse og positiv socialisering.
- Vi ønsker en balance mellem det digitale og det analoge. Flere analoge rum skal supplere rum, hvor teknologiforståelse styrkes.
- Vi ønsker en professionel tilgang, hvor moderne teknologi inddrages i undervisningen. Det sikrer, at vores medarbejdere og elever følger med udviklingen.
- Vi ønsker at begrænse brugen af “sukkerskærm” og styrke brugen af “grøntsagsskærm”. Vi kobler også søvn sammen med vores indsats for digital sundhed.
- Vi ønsker at integrere flere fysiske aktiviteter for at modvirke de negative effekter af skærmtid og forbedre trivsel.
- Skolens ledelse ønsker at understøtte ro og orden. Det er vigtigt, at det pædagogiske personale understøttes i at udvikle og gennemføre skærmfri undervisning, når der er behov for dette, og at vi har en nem systematik ift. at overholde vores politik om, at mobiler samles ind når undervisningen er analog.
Hobro Søndre Skole og MF10 har en forståelse af, at vi aldrig må stå stille, og at vi skal udvikle os løbende i takt med den udvikling, vi ser hos vores elever.
- Vi har mobilfri 7. årgang, hvor eleverne afleverer mobiltelefonerne ved undervisningsdagens start, og vi mener, at det også er anbefalelsesværdigt at være mobilfri før 7. klasse.
- Eleverne på 8, 9 og 10. årgang har deres mobiltelefoner i skolens pauser, men afleverer disse, når undervisningen starter.
- Det er altid lærerens beslutning, hvornår digitale teknologier eller mobilen tages frem i en undervisningssammenhæng på alle årgange.
- Eleverne har også brug for at være sammen i frikvarterne, uden at mobilen er i fokus.
- Vi er bevidste om de udfordringer, mobilerne kan skabe, og den uro de medfører. Vi er samtidig også bevidste om de fordele, mobilerne kan skabe, og den værdi de udgør for eleverne.
- Vi ved, at eleverne lærer noget i praksis om digital dannelse ved også at have adgang til mobiltelefonerne.
- Vi vil gerne afsætte flere midler til at understøtte digital dannelse.
- Hobro Søndre Skole og MF10 har en tydelig holdning til, hvad god undervisning er – dette er varieret undervisning i en sund balance mellem det digitale og det analoge.
- Vi ønsker som skole, at understøtte at mobiltelefonerne også bliver brugt fornuftigt i fritiden.
- Vi ønsker at understøtte den digitale sundhed gennem vores forældresamarbejdet bl.a. ved at italesætte skærmanbefalinger på forældremøder.
Hobro Søndre Skole og MF10 anvender digitale medier, når de har et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Digitale medier anvendes, når de understøtter viden, læring, kreativitet eller bidrager til fællesskabet.
- Vi benytter digitale hjælpemidler, læringsplatforme, tekstbehandlingsprogrammer og præsentationsprogrammer eller analoge alternativer, når det giver mening.
- Vi benytter værktøjer som AppWriter, Skoletube, Stopmotion, Slides og skole GPT for at skabe deltagelsesmuligheder for alle.
- Vi ønsker at undervise i hensigtsmæssig brug og forståelse af AI samt skabe refleksion og kildekritisk tæft hos eleverne.
- Vores elever skal have forståelse for, hvordan internettets medier fungerer som genrer. De skal vide, at bag medierne findes forretningsmodeller, der baserer sig på salg af brugeranalyser, viden om brugeradfærd, reklamer og spil, som eksempelvis tilbyder loot boxes. Dette udvisker grænsen mellem gaming og gambling. Internettets verden ændrer sig konstant, og eleverne skal rustes til at navigere i denne kompleksitet.
Skolen undgår digitale forstyrrelser:
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Når ikke relevante faner står åbne under undervisning eller gruppearbejde.
- Når uhensigtsmæssig brug af sociale platforme forstyrrer det sociale samspil.
- Når notifikationer eller skærme forstyrrer den faglige eller sociale kontekst, man er i.
Håndtering af digitale forstyrrelser:
- Vi lærer eleverne, at det er vigtigt at være en del af fællesskabet i klassen.
- Vi arbejder for at skabe sunde digitale vaner sammen med eleverne.
- Mobiltelefonerne afleveres, når eleverne fra 7. årgang møder ind om morgenen og når 8.,9. og 10. årgangs undervisning starter.
- Vi underviser i brugen af Internettet, herunder hvordan man begår sig på sociale platforme.
- Vi anvender materialet ”Dit liv på nettet” som et middel til at mindske digitale forstyrrelser.
Overvejelser om billeddeling, spil, sociale medier og shopping:
- Vi følger den kommunale politik og henviser til dokumentet ”Digitale krænkelser i Mariagerfjord Kommune”.
- Kommunale firewalls begrænser adgangen til uhensigtsmæssige hjemmesider.
- Gennem indhold i undervisningen samt oplæg udefra gør vi eleverne opmærksomme på de udfordringer, der kan følge med online gamling, shopping på nettet, billeddeling mv.
- Vi ønsker undervisningsforløb, der giver eleverne forståelse og evnen til kritisk at forholde sig til det, de møder på nettet.
- E‑sport er et populært valgfag, der er godkendt af Børne- og familieudvalget. Her taler vi også om vigtigheden af pauser og motion.
- Vi understøtter generelt eleverne ift. at etablere gode relationer, sunde fællesskaber – også online.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet:
- Hvis en elev har haft en dårlig oplevelse på nettet, etableres en samtale mellem elev, ledelse og forældre.
- Vi ønsker at være i øjenhøjde med børnene og forholde os åbne ift. deres digitale liv.
Analoge alternativer:
- Vi vægter fællesskabet højt og understøtter aktiviteter, der styrker fællesskabet i og på tværs af klasserne.
- Vi arbejder med at tilbyde analoge åndehuller i pauserne, der fremmer ”low arousal”, fx: strikning, boldspil i salen og lignende som alternativ til stillesiddende aktiviteter og skærm.
- Vi arbejder med at tilbyde forskellige valgmuligheder i undervisningen, der understøtter forskellige læreprocesser herunder også analoge.
- Vi ønsker at understøtte elevernes mentale og fysiologiske behov som en del af en helhedsorienteret trivselsfremmende indsats.
Hvordan understøtter Hobro Søndre Skole og MF10 den gode tone på nettet?
- Vi samarbejder tæt med vores SSP-konsulent, som taler med eleverne om god online adfærd.
- Vi ønsker et tæt samarbejde med forældrene og eleverne om det sunde digitale liv, herunder den gode tone på nettet.
- Vi handler på uønsket online adfærd mellem eleverne jf. den kommunale politik: ”Digitale krænkelser i Mariagerfjord Kommune”.
Mere om Hobro Søndre Skole og MF10’s digitale profil:
Vi vil være opmærksomme på, hvad der – ud over det kommunale formål – er vores formål som skole, jf. formålsparagraffen.
I § 3 stk. 3 står der blandt andet, at vi skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund præget af frihed og folkestyre. Skolens virke skal afspejle åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
Psykolog, David Madsen har påpeget, at vi ikke er kunder på sociale medier, men produkter, der sælges videre. Sociale medier er designet med belønningssystemer, som fastholder os og får os til at bruge mere tid, end vi egentlig ønsker. At navigere i dette kræver læring, ligesom det kræver læring at læse eller begå sig i trafikken.
Teenagere er særligt påvirkelige, og socialisering er på sit højeste i denne alder. Tech-giganternes strategier for at fastholde brugere kan derfor have større effekt på dem.
Selvom korrelation ikke er det samme som kausalitet, er det bemærkelsesværdigt, at udbredelsen af smartphones, tablets og onlinetjenester fra 2010 sammenfalder med en stigende mistrivsel blandt unge. Digitale medier og onlinetjenester kan skabe forstyrrelser, som påvirker trivsel. Dette er vi opmærksomme på, når vi som skole skal understøtte vores formål.
Når målet er ro, orden og færre diskussioner, kan en mobilfri skole for de ældste elever være en god idé. Hvis målet derimod er digital dannelse og positiv socialisering, bør de ældste elever have mulighed for at beholde deres telefoner. Dette kræver, at de voksne træder til som vejledere og håndterer konflikter, hvis disse skulle opstå.
På Hobro Søndre Skole og MF10 søger vi balancen i vores tilgang. Vi er på linje med Sundhedsstyrelsen og WHO, som påpeger, at skærme ikke er skadelige, så længe der er balance: Varierede aktiviteter, sund kost, motion og socialt samvær i ugens løb.
Vi vil sikre, at digitale medier bruges med et klart sigte i undervisningen. Vi skal fremme brugen af “grøntsagsskærm” (skærme, der bruges til læring og udvikling) og undgå “sukkerskærm” (skærme, der primært bruges til passiv underholdning).
Vi ønsker, en varieret undervisning med valgmuligheder og forskellige læreprocesser, der indeholder flere analoge åndehuller og fysiske aktiviteter gennem skoledagen som modvægt til evt. negative effekter af stillesiddende passiv skærmtid. Aktiviteter, der får eleverne op af stolen, kan forbedre koncentration og den mentale trivsel.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Hobro Søndre Skole og MF10 har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.