Hobro Søndre Skole og MF10 er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Hobro Søn­dre Skole og MF10 er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra marts 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Hobro Søn­dre Skole og MF10 nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Vores lin­je som skole

  • Vi skal have fokus på sunde dig­i­tale van­er med det for­mål at styrke men­tal sund­hed, livsmestring og trivsel. Dette sker ved at opbygge viden, kom­pe­tencer og red­sk­aber hos børn og unge samt hos de betyd­nings­fulde vok­sne omkring barnet.
  • Sociale medi­er, AI, spil og Inter­net­tets online-ver­den fylder meget i dagens sam­fund og vil for­mod­entlig også gøre det i fremti­den. Influ­encerne påvirk­er i sti­gende grad unge, som ofte er mere tilbø­jelige til at afprøve nye ting, for­di en influ­encer anbe­faler det. Sam­tidig er der bekym­ringer omkring mis­in­for­ma­tion og ”fake news”.
  • Vi ønsker en flek­si­bel mod­el i udskolin­gen, som vi allerede arbe­jder med i dag. Ung­dom­sud­dan­nelserne har desu­den intro­duc­eret en lig­nende tilgang.
  • Vi ønsker en mod­el, der bidrager til dig­i­tal dan­nelse og pos­i­tiv socialisering.
  • Vi ønsker en bal­ance mellem det dig­i­tale og det analoge. Flere analoge rum skal sup­plere rum, hvor teknologi­forståelse styrkes.
  • Vi ønsker en pro­fes­sionel til­gang, hvor mod­erne teknolo­gi ind­drages i under­vis­nin­gen. Det sikr­er, at vores medar­be­jdere og elever føl­ger med udviklingen.
  • Vi ønsker at begrænse bru­gen af “sukker­skærm” og styrke bru­gen af “grøntsagsskærm”. Vi kobler også søvn sam­men med vores ind­sats for dig­i­tal sundhed.
  • Vi ønsker at inte­grere flere fysiske aktiviteter for at mod­virke de neg­a­tive effek­ter af skærmtid og forbedre trivsel.
  • Skolens ledelse ønsker at under­støtte ro og orden. Det er vigtigt, at det pæd­a­gogiske per­son­ale under­støttes i at udvikle og gen­nem­føre skærm­fri under­vis­ning, når der er behov for dette, og at vi har en nem sys­tem­atik ift. at over­holde vores poli­tik om, at mobil­er sam­les ind når under­vis­nin­gen er analog.

Hobro Søn­dre Skole og MF10 har en forståelse af, at vi aldrig må stå stille, og at vi skal udvikle os løbende i takt med den udvikling, vi ser hos vores elever.

  • Vi har mobil­fri 7. årgang, hvor elev­erne aflev­er­er mobil­tele­fon­erne ved under­vis­nings­da­gens start, og vi men­er, at det også er anbe­falelsesværdigt at være mobil­fri før 7. klasse.
  • Elev­erne på 8, 9 og 10. årgang har deres mobil­tele­fon­er i skolens pauser, men aflev­er­er disse, når under­vis­nin­gen starter.
  • Det er altid lær­erens beslut­ning, hvornår dig­i­tale teknolo­gi­er eller mobilen tages frem i en under­vis­ningssam­men­hæng på alle årgange.
  • Elev­erne har også brug for at være sam­men i frik­varterne, uden at mobilen er i fokus.
  • Vi er bev­id­ste om de udfor­dringer, mobil­erne kan skabe, og den uro de med­før­er. Vi er sam­tidig også bev­id­ste om de fordele, mobil­erne kan skabe, og den vær­di de udgør for eleverne.
  • Vi ved, at elev­erne lær­er noget i prak­sis om dig­i­tal dan­nelse ved også at have adgang til mobiltelefonerne.
  • Vi vil gerne afsætte flere midler til at under­støtte dig­i­tal dannelse.
  • Hobro Søn­dre Skole og MF10 har en tydelig hold­ning til, hvad god under­vis­ning er – dette er vari­eret under­vis­ning i en sund bal­ance mellem det dig­i­tale og det analoge.
  • Vi ønsker som skole, at under­støtte at mobil­tele­fon­erne også bliv­er brugt for­nuftigt i fritiden.
  • Vi ønsker at under­støtte den dig­i­tale sund­hed gen­nem vores foræl­dresamar­be­jdet bl.a. ved at italesætte skær­man­be­falinger på forældremøder.

Hobro Søn­dre Skole og MF10 anven­der dig­i­tale medi­er, når de har et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Dig­i­tale medi­er anven­des, når de under­støt­ter viden, læring, kreativitet eller bidrager til fællesskabet.
  • Vi benyt­ter dig­i­tale hjælpemi­dler, læringsplat­forme, tek­st­be­han­dling­spro­gram­mer og præsen­ta­tion­spro­gram­mer eller analoge alter­na­tiv­er, når det giv­er mening.
  • Vi benyt­ter værk­tø­jer som App­Writer, Sko­le­tube, Stop­mo­tion, Slides og skole GPT for at skabe delt­agelses­mu­lighed­er for alle.
  • Vi ønsker at under­vise i hen­sigtsmæs­sig brug og forståelse af AI samt skabe reflek­sion og kildekri­tisk tæft hos eleverne.
  • Vores elever skal have forståelse for, hvor­dan inter­net­tets medi­er fun­ger­er som gen­r­er. De skal vide, at bag medierne find­es for­ret­ningsmod­eller, der baser­er sig på salg af bruger­analyser, viden om bruger­ad­færd, reklamer og spil, som eksem­pelvis tilby­der loot box­es. Dette udvisker grænsen mellem gam­ing og gam­bling. Inter­net­tets ver­den ændr­er sig kon­stant, og elev­erne skal rustes til at nav­igere i denne kompleksitet.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser:

Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Når ikke rel­e­vante fan­er står åbne under under­vis­ning eller gruppearbejde.
  • Når uhen­sigtsmæs­sig brug af sociale plat­forme forstyrrer det sociale samspil.
  • Når noti­fika­tion­er eller skærme forstyrrer den faglige eller sociale kon­tekst, man er i.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser:

  • Vi lær­er elev­erne, at det er vigtigt at være en del af fæl­lessk­a­bet i klassen.
  • Vi arbe­jder for at skabe sunde dig­i­tale van­er sam­men med eleverne.
  • Mobil­tele­fon­erne afleveres, når elev­erne fra 7. årgang møder ind om mor­ge­nen og når 8.,9. og 10. årgangs under­vis­ning starter.
  • Vi under­vis­er i bru­gen af Inter­net­tet, herun­der hvor­dan man begår sig på sociale platforme.
  • Vi anven­der mate­ri­alet ”Dit liv på net­tet” som et mid­del til at mindske dig­i­tale forstyrrelser.

Overve­jelser om billed­del­ing, spil, sociale medi­er og shopping:

  • Vi føl­ger den kom­mu­nale poli­tik og hen­vis­er til doku­mentet ”Dig­i­tale krænkelser i Mariager­fjord Kom­mune”.
  • Kom­mu­nale fire­walls begrænser adgan­gen til uhen­sigtsmæs­sige hjemmesider.
  • Gen­nem ind­hold i under­vis­nin­gen samt oplæg ude­fra gør vi elev­erne opmærk­somme på de udfor­dringer, der kan følge med online gam­ling, shop­ping på net­tet, billed­del­ing mv.
  • Vi ønsker under­vis­nings­for­løb, der giv­er elev­erne forståelse og evnen til kri­tisk at forholde sig til det, de møder på nettet.
  • E‑sport er et pop­ulært val­gfag, der er god­k­endt af Børne- og fam­i­lieud­val­get. Her taler vi også om vigtighe­den af pauser og motion.
  • Vi under­støt­ter generelt elev­erne ift. at etablere gode rela­tion­er, sunde fæl­lessk­aber – også online.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på nettet:

  • Hvis en elev har haft en dårlig oplevelse på net­tet, etableres en sam­tale mellem elev, ledelse og forældre.
  • Vi ønsker at være i øjen­højde med børnene og forholde os åbne ift. deres dig­i­tale liv.

Analoge alter­na­tiv­er:

  • Vi vægter fæl­lessk­a­bet højt og under­støt­ter aktiviteter, der styrk­er fæl­lessk­a­bet i og på tværs af klasserne.
  • Vi arbe­jder med at tilbyde analoge ånde­huller i pauserne, der frem­mer ”low arousal”, fx: strikn­ing, bold­spil i salen og lig­nende som alter­na­tiv til stillesid­dende aktiviteter og skærm.
  • Vi arbe­jder med at tilbyde forskel­lige val­gmu­lighed­er i under­vis­nin­gen, der under­støt­ter forskel­lige lære­process­er herun­der også analoge.
  • Vi ønsker at under­støtte elev­ernes men­tale og fys­i­ol­o­giske behov som en del af en hel­hed­sori­en­teret trivsels­frem­mende indsats.

Hvor­dan under­støt­ter Hobro Søn­dre Skole og MF10 den gode tone på nettet?

  • Vi samar­be­jder tæt med vores SSP-kon­sulent, som taler med elev­erne om god online adfærd.
  • Vi ønsker et tæt samar­be­jde med foræl­drene og elev­erne om det sunde dig­i­tale liv, herun­der den gode tone på nettet.
  • Vi han­dler på uøns­ket online adfærd mellem elev­erne jf. den kom­mu­nale poli­tik: ”Dig­i­tale krænkelser i Mariager­fjord Kommune”.

Mere om Hobro Søn­dre Skole og MF10’s dig­i­tale profil: 

Vi vil være opmærk­somme på, hvad der – ud over det kom­mu­nale for­mål – er vores for­mål som skole, jf. formålsparagraffen.

I § 3 stk. 3 står der blandt andet, at vi skal for­berede elev­erne til delt­agelse, medans­var, ret­tighed­er og pligter i et sam­fund præget af fri­hed og folkestyre. Skolens virke skal afspe­jle ånds­fri­hed, ligeværd og demokrati.

Psykolog, David Mad­sen har påpeget, at vi ikke er kun­der på sociale medi­er, men pro­duk­ter, der sælges videre. Sociale medi­er er designet med beløn­ningssys­te­mer, som fasthold­er os og får os til at bruge mere tid, end vi egentlig ønsker. At nav­igere i dette kræver læring, lige­som det kræver læring at læse eller begå sig i trafikken.

Teenagere er særligt påvirke­lige, og socialis­er­ing er på sit højeste i denne alder. Tech-gigan­ternes strate­gi­er for at fastholde brugere kan der­for have større effekt på dem.

Selvom kor­re­la­tion ikke er det samme som kausalitet, er det bemærkelsesværdigt, at udbre­delsen af smart­phones, tablets og onlinet­jen­ester fra 2010 sam­men­falder med en sti­gende mis­trivsel blandt unge. Dig­i­tale medi­er og onlinet­jen­ester kan skabe forstyrrelser, som påvirk­er trivsel. Dette er vi opmærk­somme på, når vi som skole skal under­støtte vores formål.

Når målet er ro, orden og færre diskus­sion­er, kan en mobil­fri skole for de æld­ste elever være en god idé. Hvis målet der­i­mod er dig­i­tal dan­nelse og pos­i­tiv socialis­er­ing, bør de æld­ste elever have mulighed for at beholde deres tele­fon­er. Dette kræver, at de vok­sne træder til som vejledere og håndter­er kon­flik­ter, hvis disse skulle opstå.

På Hobro Søn­dre Skole og MF10 søger vi bal­an­cen i vores til­gang. Vi er på lin­je med Sund­hedsstyrelsen og WHO, som påpeger, at skærme ikke er skadelige, så længe der er bal­ance: Vari­erede aktiviteter, sund kost, motion og socialt samvær i ugens løb.

Vi vil sikre, at dig­i­tale medi­er bruges med et klart sigte i under­vis­nin­gen. Vi skal fremme bru­gen af “grøntsagsskærm” (skærme, der bruges til læring og udvikling) og undgå “sukker­skærm” (skærme, der primært bruges til pas­siv underholdning).

Vi ønsker, en vari­eret under­vis­ning med val­gmu­lighed­er og forskel­lige lære­process­er, der inde­hold­er flere analoge ånde­huller og fysiske aktiviteter gen­nem skoleda­gen som mod­vægt til evt. neg­a­tive effek­ter af stillesid­dende pas­siv skærmtid. Aktiviteter, der får elev­erne op af stolen, kan forbedre kon­cen­tra­tion og den men­tale trivsel.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Hobro Søn­dre Skole og MF10 har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.