Mariager skole er certificeret i sunde digitale vaner 2025–2028

Mariager skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra Jan­u­ar 2025.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Mariager skole nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Mariager Skole er mobilfri!

  • Vi har skabt et fælles sprog på tværs af medar­be­jdere, ledelse og elever. Der er lagt vægt på at skabe et miljø, hvor skærme ikke forbindes med skam.
  • Mobil­tele­fon­er anven­des til ord­blinde og styrede aktiviteter, men aldrig til under­hold­ning – vi skel­ner tydeligt mellem socialt og fagligt skærmbrug.
  • I over fem år har vi haft mobil­sk­abe på alle årgange, hvor mobil­er og ure lægges ved skoleda­gens start. Elev­erne har væn­net sig til og accepter­er denne prak­sis som en naturlig del af hverdagen.
  • Restrik­tion­erne styrk­er fæl­lessk­a­bet og nærværet og frem­mer børnenes lyst til den analoge ver­den gen­nem leg og inspiration.
  • Mobil­fri­he­den bety­der, at elev­erne ikke læn­gere gem­mer sig bag deres mobil­er i pauserne, men engager­er sig i analoge aktiviteter og samvær.
  • Skolen har et ans­var for at styrke både den analoge og dig­i­tale dan­nelse og hjælper med at skabe bal­ance mellem de to verdener.
  • Vi oplever, at dig­i­tale værk­tø­jer kan skabe fælles ref­er­en­cepunk­ter for elev­erne, hvilket vi ønsker at støtte.
  • Vi arbe­jder med udfor­dringer i SFO’en vedrørende smart­watch­es, så børnene for­bliv­er til stede i den analoge kontekst.
  • Foræl­drene ind­drages aktivt i skærm­poli­tikken for at sikre en oplyst og fælles tilgang.

Dig­i­tale medi­er bruges, når de under­støt­ter et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Vi anven­der dig­i­tale under­vis­nings­ma­te­ri­aler såsom cas­es fra Tryg­fonden, “Fri for Mob­beri”, faglige video­er, Gylden­dals plat­forme, Alin­ea, kod­ningsværk­tø­jer og programmering.
  • Elev­erne arbe­jder med kildekri­tik i alle fag, og vi sigter mod at ind­føre teknologi­forståelse som et fag.
  • Vi tilby­der e‑sport, kod­ning og drone­fly­vn­ing som en del af vores dig­i­tale tilbud.
  • Alle elever har en Chrome­book, og udskol­ingse­lever kan med­bringe egne devices.
  • Vi pri­or­iter­er at lære elev­erne basale dig­i­tale færdighed­er og vækker sam­tidig inter­esse for nye dig­i­tale værktøjer.
  • Vi hold­er os opdateret med dig­i­tale sam­fund­s­ten­denser, bl.a. gen­nem ind­dragelse af temaer fra erhvervslivet.
  • Vi sikr­er vari­a­tion i under­vis­nin­gen med en bal­ance mellem dig­i­tale og analoge metoder.
  • Den dig­i­tale læring har gjort vores elever særde­les dygtige til det digitale.
  • Vi ønsker at styrke bru­gen af elev­ernes dig­i­tale forcer og kompetencer.
  • Dig­i­tale medi­er anven­des kun, når de har et læringsmæs­sigt eller trivselsmæs­sigt formål.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Når teknolo­gien frem­mer afhængighed, FOMO, dårlige van­er eller jagten på likes og kommentarer.
  • Når teknolo­gien bruges til mob­n­ing, der kan være skjult og konstant.
  • Når online-sprog bliv­er hårdt, og eksklu­sion af elever opstår.
  • Spil, shop­ping, sociale medi­er, pornografi og stream­ing er forstyrrende.
  • Tek­nol­o­giske fejl og dårlig funk­tion­alitet skaber forstyrrelser.

Hånd­ter­ing på skolen:

  • Kom­mu­nale fire­walls reduc­er­er adgang til forstyrrende indhold.
  • Vi opfor­dr­er til analoge pauser med tilbud som gym­nas­tik­sal, skak, kreative værk­st­ed­er, per­ler, garn, hæk­lepro­jek­ter og rolige rum med tæp­per, tusch­er og musik.
  • Vi anerk­ender elev­ernes eget ini­tia­tiv, men ønsker at skabe de ram­mer, der frem­mer ana­log leg og fællesskab.
  • Elev­erne ind­drages i udar­be­jdelsen af retningslinjer.
  • Vi ønsker større fokus på dig­i­tale forstyrrelser i undervisningen.
  • Com­put­ere bruges kun, når der er et klart fagligt formål.
  • Kon­sekvent prak­sis fra start til slut hjælper med at håndtere dig­i­tale forstyrrelser.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser online:

  • Kom­munens sikker­hed­snet, herun­der SSP, sociale myn­dighed­er, for­valt­nin­gen og PPR, bruges ved behov.
  • Vi anven­der mate­ri­aler som “Fri for Mob­beri” og “Dit liv på nettet”.
  • Elev­ernes ube­hagelige oplevelser online reduc­eres bety­deligt, da de ikke har tele­fon­erne i skoletiden.
  • Udfor­dringer tages op på klasseniveau, og vi informer­er om billed­del­ing og hånd­ter­ing af dig­i­tale krænkelser.
  • Vi pri­or­it­er et tæt og tillids­fuldt samar­be­jde med forældrene.

Lær­ernes skærmbrug

  • Lær­erne tjekker dig­i­talt ind kl. 07.45, men undgår at bruge tele­fon­er i samværet med børnene.
  • Team­normer sikr­er tilst­ede­værelse i møder, hvor kun én skærm er aktiv til referater.
  • Vi ønsker at være gode dig­i­tale rolle­mod­eller for elev­erne, både i under­vis­ning og kol­le­gialt samvær.
  • Mobil­er pakkes væk i lær­ernes pauser for at skabe en nærværende kultur.

Analoge alter­na­tiv­er og devices

  • Skolen tilby­der analoge mate­ri­aler, selvom ikke alle væl­ger at bruge dem.

Per­son­ligt ejede devices i skoletiden

  • Elever bruger Chrome­books til læringsplat­forme, som hjælpemid­del og som en del af skærmbelønning.

Den dig­i­tale økonomi

  • Vi tager ans­var for udviklin­gen af dig­i­tale økonomi­er og deres vok­sende betydning.
  • Vi arbe­jder på at skabe en bedre forståelse af penge blandt eleverne.
  • Vi anerk­ender, at foræl­drenes rolle er afgørende i forhold til dette fænomen.
  • Økono­mi behan­dles som en del af under­vis­nin­gen i samfundsfag.

Hånd­ter­ing af AI og ChatGPT

  • Skolen føl­ger regerin­gens anbe­falinger for AI-brug.
  • Vi føl­ger sam­fund­sud­viklin­gen og arbe­jder på at bruge AI menings­fuldt og inte­grere det i undervisningen.
  • Sam­tidig ønsker vi at bevare plads til kreativitet og originalitet.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Mariager skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.