Rosendalskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Rosendalskolen er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra December 2024.
Ved denne certificering har Rosendalskolen nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Alle beslutninger bliver truffet med udgangspunkt i en stærk faglig vurdering.
Disse principper kan gradbøjes, hvis det vurderes fagligt relevant.
- Rosendalskolen har været mobilfri siden 2018 — Vi sætter fokus på trivsel, koncentration, sociale kompetencer og nærvær.
- Alle vores pauser er også uden digitale devices. Vi oplever, at børnene leger og har konflikter, som de bliver bedre til at håndtere uden skærmene.
- Derudover er vores lejrture også uden mobiltelefoner.
- Målet med mobilfriheden er at styrke elevernes sammenhold på tværs.
- Devices bruges kun, når det har et didaktisk formål.
- I specialsporet har det været nemmere at fastholde elevernes opmærksomhed. For nogle er det relativt nemt, mens andre har særaftaler – især børn fra opholdssteder, hvor skærmen ofte har været en tryghed.
- Vi oplever ikke smartwatches som forstyrrende endnu. Hvis de bliver et forstyrrende element, vil brugen af dem også inddæmmes.
- Vi ønsker at opnå et bedre samarbejde med forældrene. Der skal sikres tryghed hos forældrene, så de ved, at skolen kan håndtere elevernes udfordringer.
Rosendalskolen bruger digitale medier, når de opfylder et didaktisk, læringsmæssigt eller trivselsfremmende formål.
- Vi har en skærpet forståelse af, hvordan digitale medier forstyrrer vores grundlæggende skoleværdier – og vi har en skærpet forståelse af, hvad der er vigtigt.
- Vi bruger digitale medier, når det understøtter faglig udvikling og er pædagogisk begrundet.
- Vi overvejer nøje, hvad digitale medier indeholder. Indholdet er væsentligt, og vi bruger det kun, når det styrker et fælles tredje.
- Vi sikrer, at der er en balanceret brug af digital og analog undervisning.
- Digitale medier bruges som kommunikations- og hjælpemidler, der understøtter undervisningen.
- Vi har fokus på sociale aspekter i brugen af digitale medier og arbejder for en inkluderende og sund kultur.
- Vi anvender digitale medier til at fremme teknologiforståelse hos eleverne.
Skolen undgår digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Det digitale kan forstyrre i frikvarterne, hvis eleverne ikke snakker sammen.
- Det kan forstyrre, når eleverne på deres egne computere har adgang til ikke-skolerelevant arbejde. Dette forstyrrer deres evne til fordybelse og koncentration og vil i sidste ende gå ud over læringen.
- Der kan også opstå konflikter hjemmefra – eksempelvis konflikter fra sociale medier, hvor trygheden ved at komme i skole bliver udfordret af det, der foregår online.
- Det forstyrrer, når nettet ikke fungerer.
- De fem S’er – Sex, Shopping, Streaming, Spil og Sociale medier – kan være forstyrrende.
Håndtering af digitale forstyrrelser på skolen:
- Computeren tages kun frem, hvis det er pædagogisk begrundet.
- Vi arbejder på at skabe gode digitale rutiner i undervisningen, så børnene ved, hvornår skærmene må bruges.
- Vi er insisterende og konsekvente, og alle samarbejder om den samme linje – der er enighed blandt personalet.
- Vi ønsker at håndhæve og hjælpe hinanden med at huske på de digitale aftaler, vi har på skolen.
- Vi er i konstant dialog med eleverne og giver dem ansvar for egen læring. Men hvis vi vurderer, at computeren forstyrrer en elev for meget, kan vi tage den væk.
- Vi arbejder med at skabe en god analog og digital kultur for eleverne – vi lukker faner, laver opgaver på papir og lægger computere væk, når de ikke bruges.
Overvejelser vedrørende billeddeling, spil og sociale medier samt shopping på skolen:
- Vi ønsker at begrænse spil og sociale medier i skoletiden, da det ikke understøtter skolens værdier. Vi bruger kun digitale medier i læringsmæssige sammenhænge.
- Vi efterlever GDPR-lovgivningen og tager kun billeder med samtykke.
- Vi ønsker at danne eleverne til fornuftig brug af digital teknologi i fritiden.
- Hvis billeddeling, spil, sociale medier eller shopping foregår på skolen, er det et brud på ordensreglerne. Vi vurderer den aktuelle kontekst og handler derefter.
- Vi har udarbejdet en strategi til håndtering af situationer, hvor et barn ”slår sig” på nettet, og samarbejder med SSP, hvis der foregår noget ulovligt.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet på skolen:
- Vi inkluderer vores samarbejdspartnere, blandt andre SSP.
- Vi har en tydelig kultur for at tage handling, når der sker noget grænseoverskridende på nettet.
- Vi inddrager forældrene, i det omfang vi vurderer, det er nødvendigt.
- Vi har ofte dialoger om, hvordan vi håndterer forskellige dilemmaer blandt medarbejderne.
Hvad med lærernes skærmbrug?
- Lærerne agerer som digitale rollemodeller.
- Hvis en lærer har brug for at tjekke sin mobil, skal det som udgangspunkt foregå i et lokale uden elevernes tilstedeværelse.
- Vi ønsker løbende drøftelser om skærmbrug – blandt andet med vikarer og øvrige medarbejdere.
- Vi forholder os kritisk til, hvilke platforme vi kommunikerer med forældre og elever på. Vi bruger Aula og Googles tjenester.
Analoge alternativer på skolen:
- Vi balancerer og varierer undervisningen.
- Vi vægter analoge læremidler højt og bruger kun digitale løsninger, når det er didaktisk velovervejet.
- Vi har et stort udendørsareal, som egner sig godt til leg og læring.
- Vi har en ambitiøs kulturlæreplan, som inkluderer lejrskoler, museumsbesøg samt besøg af forfattere og musikere.
Personligt ejede devices i skoletiden:
- Fra 7. klasse og op har eleverne personligt ejede devices. I indskolingen og på mellemtrinnet bruger eleverne skoleejede computere, som de låner.
Hvordan sikrer skolen den gode tone på nettet?
- I klasserne opfordrer vi til den gode tone og afholder undervisningsforløb om digital adfærd, blandt andet med ”Dit liv på nettet”.
Gambling og gaming:
- Vi har et fag om teknologiforståelse, hvor vi også vil inkludere de økonomiske aspekter.
Sådan forholder skolen sig til AI og ChatGPT:
- Alle medarbejdere har været på kursus i hensigtsmæssig brug af AI og ChatGPT.
- Vi bruger det som et værktøj, men har også skærpet opmærksomhed på at ChatGPT kan snyde.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Rosendalskolen har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.