Rosendalskolen er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Rosendal­skolen er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra Decem­ber 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Rosendal­skolen nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Alle beslut­ninger bliv­er truf­fet med udgangspunkt i en stærk faglig vurdering.
Disse prin­cip­per kan grad­bø­jes, hvis det vur­deres fagligt relevant.

  • Rosendal­skolen har været mobil­fri siden 2018 — Vi sæt­ter fokus på trivsel, kon­cen­tra­tion, sociale kom­pe­tencer og nærvær.
  • Alle vores pauser er også uden dig­i­tale devices. Vi oplever, at børnene leg­er og har kon­flik­ter, som de bliv­er bedre til at håndtere uden skærmene.
  • Deru­dover er vores lejr­ture også uden mobiltelefoner.
  • Målet med mobil­fri­he­den er at styrke elev­ernes sam­men­hold på tværs.
  • Devices bruges kun, når det har et didak­tisk formål.
  • I spe­cial­sporet har det været nem­mere at fastholde elev­ernes opmærk­somhed. For nogle er det rel­a­tivt nemt, mens andre har særaftaler – især børn fra opholdsst­ed­er, hvor skær­men ofte har været en tryghed.
  • Vi oplever ikke smart­watch­es som forstyrrende end­nu. Hvis de bliv­er et forstyrrende ele­ment, vil bru­gen af dem også inddæmmes.
  • Vi ønsker at opnå et bedre samar­be­jde med foræl­drene. Der skal sikres tryghed hos foræl­drene, så de ved, at skolen kan håndtere elev­ernes udfordringer.

Rosendal­skolen bruger dig­i­tale medi­er, når de opfylder et didak­tisk, læringsmæs­sigt eller trivsels­frem­mende formål.

  • Vi har en skær­pet forståelse af, hvor­dan dig­i­tale medi­er forstyrrer vores grundlæggende skoleværdier – og vi har en skær­pet forståelse af, hvad der er vigtigt.
  • Vi bruger dig­i­tale medi­er, når det under­støt­ter faglig udvikling og er pæd­a­gogisk begrundet.
  • Vi overve­jer nøje, hvad dig­i­tale medi­er inde­hold­er. Ind­hold­et er væsentligt, og vi bruger det kun, når det styrk­er et fælles tredje.
  • Vi sikr­er, at der er en bal­anceret brug af dig­i­tal og ana­log undervisning.
  • Dig­i­tale medi­er bruges som kom­mu­nika­tions- og hjælpemi­dler, der under­støt­ter undervisningen.
  • Vi har fokus på sociale aspek­ter i bru­gen af dig­i­tale medi­er og arbe­jder for en inklud­erende og sund kultur.
  • Vi anven­der dig­i­tale medi­er til at fremme teknologi­forståelse hos eleverne.

Skolen undgår dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Det dig­i­tale kan forstyrre i frik­varterne, hvis elev­erne ikke snakker sammen.
  • Det kan forstyrre, når elev­erne på deres egne com­put­ere har adgang til ikke-skol­erel­e­vant arbe­jde. Dette forstyrrer deres evne til fordy­belse og kon­cen­tra­tion og vil i sid­ste ende gå ud over læringen.
  • Der kan også opstå kon­flik­ter hjem­me­fra – eksem­pelvis kon­flik­ter fra sociale medi­er, hvor tryghe­den ved at komme i skole bliv­er udfor­dret af det, der foregår online.
  • Det forstyrrer, når net­tet ikke fungerer.
  • De fem S’er – Sex, Shop­ping, Stream­ing, Spil og Sociale medi­er – kan være forstyrrende.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser på skolen:

  • Com­put­eren tages kun frem, hvis det er pæd­a­gogisk begrundet.
  • Vi arbe­jder på at skabe gode dig­i­tale ruti­n­er i under­vis­nin­gen, så børnene ved, hvornår skærmene må bruges.
  • Vi er insis­terende og kon­sekvente, og alle samar­be­jder om den samme lin­je – der er enighed blandt personalet.
  • Vi ønsker at hånd­hæve og hjælpe hinan­den med at huske på de dig­i­tale aftaler, vi har på skolen.
  • Vi er i kon­stant dia­log med elev­erne og giv­er dem ans­var for egen læring. Men hvis vi vur­der­er, at com­put­eren forstyrrer en elev for meget, kan vi tage den væk.
  • Vi arbe­jder med at skabe en god ana­log og dig­i­tal kul­tur for elev­erne – vi lukker fan­er, laver opgaver på papir og læg­ger com­put­ere væk, når de ikke bruges.

Overve­jelser vedrørende billed­del­ing, spil og sociale medi­er samt shop­ping på skolen:

  • Vi ønsker at begrænse spil og sociale medi­er i sko­le­ti­den, da det ikke under­støt­ter skolens værdier. Vi bruger kun dig­i­tale medi­er i læringsmæs­sige sammenhænge.
  • Vi efter­lever GDPR-lov­givnin­gen og tager kun billed­er med samtykke.
  • Vi ønsker at danne elev­erne til for­nuftig brug af dig­i­tal teknolo­gi i fritiden.
  • Hvis billed­del­ing, spil, sociale medi­er eller shop­ping foregår på skolen, er det et brud på orden­sre­glerne. Vi vur­der­er den aktuelle kon­tekst og han­dler derefter.
  • Vi har udar­be­jdet en strate­gi til hånd­ter­ing af sit­u­a­tion­er, hvor et barn ”slår sig” på net­tet, og samar­be­jder med SSP, hvis der foregår noget ulovligt.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på net­tet på skolen:

  • Vi inklud­er­er vores samar­be­jdspart­nere, blandt andre SSP.
  • Vi har en tydelig kul­tur for at tage han­dling, når der sker noget grænseover­skri­dende på nettet.
  • Vi ind­drager foræl­drene, i det omfang vi vur­der­er, det er nødvendigt.
  • Vi har ofte dialoger om, hvor­dan vi håndter­er forskel­lige dilem­maer blandt medarbejderne.

Hvad med lær­ernes skærmbrug?

  • Lær­erne ager­er som dig­i­tale rollemodeller.
  • Hvis en lær­er har brug for at tjekke sin mobil, skal det som udgangspunkt foregå i et lokale uden elev­ernes tilstedeværelse.
  • Vi ønsker løbende drøf­telser om skærm­brug – blandt andet med vikar­er og øvrige medarbejdere.
  • Vi forhold­er os kri­tisk til, hvilke plat­forme vi kom­mu­niker­er med foræl­dre og elever på. Vi bruger Aula og Googles tjenester.

Analoge alter­na­tiv­er på skolen:

  • Vi bal­ancer­er og vari­er­er undervisningen.
  • Vi vægter analoge læremi­dler højt og bruger kun dig­i­tale løs­ninger, når det er didak­tisk velovervejet.
  • Vi har et stort udendør­sare­al, som egn­er sig godt til leg og læring.
  • Vi har en ambitiøs kul­turlære­plan, som inklud­er­er lejrskol­er, muse­ums­besøg samt besøg af for­fat­tere og musikere.

Per­son­ligt ejede devices i skoletiden:

  • Fra 7. klasse og op har elev­erne per­son­ligt ejede devices. I ind­skolin­gen og på mellemtrin­net bruger elev­erne skolee­jede com­put­ere, som de låner.

Hvor­dan sikr­er skolen den gode tone på nettet?

  • I klasserne opfor­dr­er vi til den gode tone og afhold­er under­vis­nings­for­løb om dig­i­tal adfærd, blandt andet med ”Dit liv på nettet”.

Gam­bling og gaming:

  • Vi har et fag om teknologi­forståelse, hvor vi også vil inklud­ere de økonomiske aspekter.

Sådan forhold­er skolen sig til AI og ChatGPT:

  • Alle medar­be­jdere har været på kur­sus i hen­sigtsmæs­sig brug af AI og ChatGPT.
  • Vi bruger det som et værk­tøj, men har også skær­pet opmærk­somhed på at Chat­G­PT kan snyde.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Rosendal­skolen har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.