Valsgård skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027

Vals­gård skole er offi­cielt cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er for peri­o­den 2024–2027, en akkred­i­ter­ing tildelt af psykolog- og læge­huset, Dabeco fra marts 2024.

Ved denne cer­ti­fi­cer­ing har Vals­gård skole nøje overve­jet og reflek­teret over sin til­gang til dig­i­tale medi­er og mobil­brug i undervisningsmiljøet.

Vals­gård Skole er mobilfri

  • Vi har klare ret­ningslin­jer, der sikr­er, at mobil­tele­fon­er ikke må bruges, og at smart­watch­es kun anven­des som ure.
  • Skolen har været mobil­fri i mere end 12 år, hvilket har skabt en kul­tur, hvor det er naturligt ikke at have mobil­tele­fo­nen fremme.
  • Vi er opmærk­somme på, at mange børn trives godt, men en gruppe elever har fået dig­i­tale teknolo­gi­er som erstat­ning for trivsels­frem­mende aktiviteter som leg og fysisk samvær. Vi ønsker at hjælpe denne gruppe tilbage til en sund dig­i­tal balance.
  • Nogle elever med særlige behov kan bruge mobil­tele­fo­nen til eksem­pelvis over­sæt­telse fra deres mod­er­smål til dansk.
  • Selvom mobil­brug er mere udbredt om mor­ge­nen, er elev­erne klar, når under­vis­nin­gen begynder.
  • Vi tilby­der analoge pauser, hvor elever kan trække sig tilbage i et særligt lokale.
  • Vi arbe­jder på at styrke elev­ernes kon­cen­tra­tion­sevne og evnen til at tack­le svære opgaver uden at give op.
  • Nærvær, leg og rela­tion­er pri­or­iteres i frik­varterne. Vi ønsker deru­dover at styrke fæl­lessk­a­bet blandt eleverne.
  • Skolens kul­tur frem­mer høj trivsel, hvilket vi tilskriv­er fokus på nærvær og fysisk leg i frikvartererne.
  • I SFO’en læg­ger vi vægt på at skabe oplevelser i den fysiske og analoge verden.

Vals­gård skole anven­der kun dig­i­tale medi­er, når de under­støt­ter didak­tiske, læringsmæs­sige eller trivsels­frem­mende formål.

  • Der fore­tages altid didak­tiske overve­jelser og rammesæt­ning, når skærme bruges i undervisningen.
  • Eksem­pler på anvendte dig­i­tale medi­er: læringsplat­forme, kom­penserende IT, Minecraft Edu­ca­tion og DR.
  • For elever, der bor langt fra hinan­den, kan dig­i­tale kom­mu­nika­tion­skanaler være et godt alter­na­tiv til ingen kontakt.
  • I SFO’en find­es både en PS4 og PS5, som elev­erne skiftes til at benytte.
  • Under­vis­ning i teknologi­forståelse og dig­i­tal dan­nelse er et fokusområde.

Undgåelse af dig­i­tale forstyrrelser
Kri­terier for dig­i­tale forstyrrelser:

  • Når gam­ing hjemme påvirk­er elevers søvn og skoledeltagelse.
  • Når elev­ernes behov styres af mobil­tele­fo­nen eller com­put­eren, så de mis­ter evnen til selv at admin­istrere skærmbrug.
  • Når teknolo­gi­er bruges som erstat­ning for at søge hjælp hos en lærer.
  • Når dig­i­tale trends eller udfor­dringer skaber prob­le­mer på skolen.
  • Når skolens tem­po ikke match­er tem­po­et på dig­i­tale medi­er, hvilket kan føre til tab af moti­va­tion og koncentration.

Hånd­ter­ing af dig­i­tale forstyrrelser:

  • Elev­erne ind­drages i sam­taler om dig­i­tale forstyrrelser, og SSP eller PPR involveres ved behov.
  • Foræl­dre informeres og ind­drages i problematikker.
  • Uhen­sigtsmæs­sige trends håndteres hur­tigt og konsekvent.
  • Per­son­alet arbe­jder ud fra fælles værdier og ved, hvornår ledelse og foræl­dre skal inddrages.

Overve­jelser om billed­del­ing, spil og sociale medier

  • Skolen har en klar “NO-go” hold­ning til de 5 S’er.
  • Der føres løbende dia­log med elever, foræl­dre og per­son­ale om udfor­dringer på området.
  • Vi anerk­ender børns nys­ger­righed og tilgæn­ge­lighe­den af spil og sociale medi­er og ser det som en vok­senop­gave at sætte tydelige grænser.

Hånd­ter­ing af ube­hagelige oplevelser på nettet

  • Ledelse og foræl­dre informeres og ind­drages, med mulig hjælp fra SSP og PPR.
  • Der afholdes indi­vidu­elle sam­taler med børn, hvor deres oplevelser tages alvorligt.
  • Hele klassen kan ind­drages i dia­log om ube­hagelige oplevelser online.

Lær­ernes skærmbrug

  • Lærere skal være dig­i­tale rollemodeller.
  • Vi har en fold­er, som udleveres til lærere hvori det fremgår at man ikke må bruge sin tele­fon i undervisningen.
  • Vikar­er skal have tydeligere ret­ningslin­jer for mobilbrug.
  • Skolen har en god mødekul­tur, hvor kun ref­er­enten bruger en computer.

Dig­i­tale van­er i fritiden

  • Mange børn ophold­er sig på skolen om efter­mid­da­gen, men friti­den bruges ofte på gam­ing og dig­i­tale aktiviteter.
  • Skolen ønsker at tilbyde børnene et liv, der ikke er forud­kon­strueret, som det ofte er på dig­i­tale platforme.
  • Vi plan­læg­ger at intro­duc­ere flere analoge alter­na­tiv­er for børnene.

Analoge alter­na­tiv­er på skolen

  • Skolen bruger fysiske lære­bøger og pri­or­iter­er analoge undervisningsmetoder.
  • Det dig­i­tale bruges kun som sup­ple­ment til den analoge undervisning.
  • Skolens til­gang er stærkt forankret i analoge metoder, som vi ikke men­er, det dig­i­tale kan erstatte.

Per­son­ligt ejede devices i skoletiden

  • Elev­erne får stil­let Chrome­books til rådighed fra skolen.
  • Dette min­imer­er dig­i­tale forstyrrelser i løbet af skoledagen.

Den dig­i­tale økonomi

  • Mange børn har ikke et tilstrække­ligt greb om økonomi.
  • Vi ser poten­tiale i at øge fokus på dig­i­tal og ana­log økono­mi og under­søger mate­ri­aler til undervisningen.

Brug af AI og ChatGPT

  • Skolen ønsker at klæde elev­erne på til at forstå og bruge AI og Chat­G­PT på en ans­varlig måde.
  • Vi hold­er os løbende opdateret på regerin­gens anbe­falinger om dig­i­tale teknologier.

————————————————————————————————————————————————————————————-

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Vals­gård skole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.