Valsgård skole er certificeret i sunde digitale vaner 2024–2027
Valsgård skole er officielt certificeret i sunde digitale vaner for perioden 2024–2027, en akkreditering tildelt af psykolog- og lægehuset, Dabeco fra marts 2024.
Ved denne certificering har Valsgård skole nøje overvejet og reflekteret over sin tilgang til digitale medier og mobilbrug i undervisningsmiljøet.
Valsgård Skole er mobilfri
- Vi har klare retningslinjer, der sikrer, at mobiltelefoner ikke må bruges, og at smartwatches kun anvendes som ure.
- Skolen har været mobilfri i mere end 12 år, hvilket har skabt en kultur, hvor det er naturligt ikke at have mobiltelefonen fremme.
- Vi er opmærksomme på, at mange børn trives godt, men en gruppe elever har fået digitale teknologier som erstatning for trivselsfremmende aktiviteter som leg og fysisk samvær. Vi ønsker at hjælpe denne gruppe tilbage til en sund digital balance.
- Nogle elever med særlige behov kan bruge mobiltelefonen til eksempelvis oversættelse fra deres modersmål til dansk.
- Selvom mobilbrug er mere udbredt om morgenen, er eleverne klar, når undervisningen begynder.
- Vi tilbyder analoge pauser, hvor elever kan trække sig tilbage i et særligt lokale.
- Vi arbejder på at styrke elevernes koncentrationsevne og evnen til at tackle svære opgaver uden at give op.
- Nærvær, leg og relationer prioriteres i frikvarterne. Vi ønsker derudover at styrke fællesskabet blandt eleverne.
- Skolens kultur fremmer høj trivsel, hvilket vi tilskriver fokus på nærvær og fysisk leg i frikvartererne.
- I SFO’en lægger vi vægt på at skabe oplevelser i den fysiske og analoge verden.
Valsgård skole anvender kun digitale medier, når de understøtter didaktiske, læringsmæssige eller trivselsfremmende formål.
- Der foretages altid didaktiske overvejelser og rammesætning, når skærme bruges i undervisningen.
- Eksempler på anvendte digitale medier: læringsplatforme, kompenserende IT, Minecraft Education og DR.
- For elever, der bor langt fra hinanden, kan digitale kommunikationskanaler være et godt alternativ til ingen kontakt.
- I SFO’en findes både en PS4 og PS5, som eleverne skiftes til at benytte.
- Undervisning i teknologiforståelse og digital dannelse er et fokusområde.
Undgåelse af digitale forstyrrelser
Kriterier for digitale forstyrrelser:
- Når gaming hjemme påvirker elevers søvn og skoledeltagelse.
- Når elevernes behov styres af mobiltelefonen eller computeren, så de mister evnen til selv at administrere skærmbrug.
- Når teknologier bruges som erstatning for at søge hjælp hos en lærer.
- Når digitale trends eller udfordringer skaber problemer på skolen.
- Når skolens tempo ikke matcher tempoet på digitale medier, hvilket kan føre til tab af motivation og koncentration.
Håndtering af digitale forstyrrelser:
- Eleverne inddrages i samtaler om digitale forstyrrelser, og SSP eller PPR involveres ved behov.
- Forældre informeres og inddrages i problematikker.
- Uhensigtsmæssige trends håndteres hurtigt og konsekvent.
- Personalet arbejder ud fra fælles værdier og ved, hvornår ledelse og forældre skal inddrages.
Overvejelser om billeddeling, spil og sociale medier
- Skolen har en klar “NO-go” holdning til de 5 S’er.
- Der føres løbende dialog med elever, forældre og personale om udfordringer på området.
- Vi anerkender børns nysgerrighed og tilgængeligheden af spil og sociale medier og ser det som en voksenopgave at sætte tydelige grænser.
Håndtering af ubehagelige oplevelser på nettet
- Ledelse og forældre informeres og inddrages, med mulig hjælp fra SSP og PPR.
- Der afholdes individuelle samtaler med børn, hvor deres oplevelser tages alvorligt.
- Hele klassen kan inddrages i dialog om ubehagelige oplevelser online.
Lærernes skærmbrug
- Lærere skal være digitale rollemodeller.
- Vi har en folder, som udleveres til lærere hvori det fremgår at man ikke må bruge sin telefon i undervisningen.
- Vikarer skal have tydeligere retningslinjer for mobilbrug.
- Skolen har en god mødekultur, hvor kun referenten bruger en computer.
Digitale vaner i fritiden
- Mange børn opholder sig på skolen om eftermiddagen, men fritiden bruges ofte på gaming og digitale aktiviteter.
- Skolen ønsker at tilbyde børnene et liv, der ikke er forudkonstrueret, som det ofte er på digitale platforme.
- Vi planlægger at introducere flere analoge alternativer for børnene.
Analoge alternativer på skolen
- Skolen bruger fysiske lærebøger og prioriterer analoge undervisningsmetoder.
- Det digitale bruges kun som supplement til den analoge undervisning.
- Skolens tilgang er stærkt forankret i analoge metoder, som vi ikke mener, det digitale kan erstatte.
Personligt ejede devices i skoletiden
- Eleverne får stillet Chromebooks til rådighed fra skolen.
- Dette minimerer digitale forstyrrelser i løbet af skoledagen.
Den digitale økonomi
- Mange børn har ikke et tilstrækkeligt greb om økonomi.
- Vi ser potentiale i at øge fokus på digital og analog økonomi og undersøger materialer til undervisningen.
Brug af AI og ChatGPT
- Skolen ønsker at klæde eleverne på til at forstå og bruge AI og ChatGPT på en ansvarlig måde.
- Vi holder os løbende opdateret på regeringens anbefalinger om digitale teknologier.
————————————————————————————————————————————————————————————-
En certificering i sunde digitale vaner betyder, at skolen i sin helhed får fokus på de værdier såvel som udfordringer, der findes i den digitale verden. Medarbejderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflektere over meningsfulde digitale vaner.
Fokus for certificeringen er at værne om børn og unges mentale sundhed samt deres motivation, læring, sociale fællesskaber og offline interesser.
På denne baggrund har skolen haft ovenstående refleksioner, opmærksomheder og retningslinjer omhandlende deres elevers digitale liv: Dette berettiger dem til at være en institution certificeret i sunde digitale vaner.
Valsgård skole har som led i certificeringen i sunde digitale vaner modtaget et medarbejderkursus, en ledelsesdag samt et elevforedrag og et forældreforedrag.