Digital dannelse er også det som foregår væk fra skærmen
Manfred Spitzer og en god konference om internettet
Først og fremmest vil jeg gerne takke for et rigtig flot arrangement ved Tivoli Congress.
Det var spændende for en gangs skyld at sidde som lytter til en glimrende debat om unges trivsel på nettet..
Men det mest interessante var faktisk at høre Manfred Spitzer. En tysk hjerneforsker og psykiater som fortalte vidt og bredt om de mange bivirkninger et massivt skærmforbrug har for særligt vores børn og unge. Det er ikke første gang, at jeg hører Manfred Spitzer, men denne gang skulle han tale overfor fremtrædende teknologibegejstrede professionelle som hver dag arbejder for at fremme digitaliseringen i Danmark.
Manfred Spitzer lod sig dog ikke mærke af, at der formentlig var mange kritiske lyttere derude, og fortalte vidt og bredt om de mange konsekvenser der kan være for særligt børn og unges hjerneudvikling, deres fysiske helbred samt deres emotionelle (mis)trivsel. Og hans pointer gik rent ind blandt publikum, hvilket jeg tolker som et tegn på, at folk der arbejder for at fremme teknologi også ser bagsiden af det massive skærmforbrug vi har i Danmark.
Jeg kender efterhånden Manfred Spitzer ganske godt, og fik fornøjelsen af at tale med ham i ca. en time efter hans oplæg. Han var meget nysgerrig på, hvordan det går med børn og unges fysiske helbred og skærmvaner i Danmark. Jeg måtte desværre fortælle ham, at det ikke går særlig godt.
Vi slår nemlig uheldige europarekorder i alt for meget usundt:
Hvordan ser børns skærmforbrug ud i Danmark?
Vi er det mest digitaliserede land i verden. Ingen skoler er mere digitaliserede end danske skoler. Men er det udelukkende en positiv ting?
- Vi er det europæiske land hvor børn og unge er mindst fysisk aktive med 11,25 timers gennemsnitlig inaktivitet dagligt. Sundhedsstyrelsen kalder det alarmerende at danske børn har så lidt fysisk aktivitet i deres hverdag. Under 25% af danske børn lever op til sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet.
- Sundhedsstyrelsen påpeger at skærmene er en årsag til børns inaktive livsstil.
- Vi er det land i Europa hvor børn sidder mest foran en skærm. 10% af danske teenagedrenge spiller computerspil 40 timer eller mere hver uge. Dertil bruger de deres telefon et sted mellem 1,5–3 timer dagligt. Slutteligt er der skærmforbrug ved skolearbejde, youtube, twitch discord og selvfølgelig de sociale medier.
- Vi er det land i Europa hvor børn og unge ser hinanden mindst efter skole — blot 7% af danske drenge og blot 13% af danske piger i skolealderen ser deres venner fysisk efter skoletid.
- Vi har en epidemi af stress, angst og depression men vi mangler at nuancere vores syn på hvorfor. Som samfund har vi fokus på tests i skolen, normeringer i børnehaver og lignende. Og med rette. Vi skal bare ikke glemme at se på måden hvorpå børn og unge i Danmark lever liv.
Et liv afskåret fra den fysiske verden vil over tid medføre mistrivsel, depressive tanker samt stress og angst. Disse diagnoser er ikke noget som falder ned fra himlen, og så vågner du pludselig op en dag og er depressiv. Depressive tanker opstår fordi du over tid negligerer det som er væsentligt. Det kan være at være sammen med vennerne efter skole, investere tid i omsorgspersoner og være fysisk aktiv.
- Rockwoolfonden lavede en undersøgelse som konkluderede at børn og unge oplevede mistrivsel som et symptom på et liv uden fysisk aktivitet og for meget skærmtid.
Dabeco certificerer skoler og institutioner i sund skærmpolitik
I vores optik er digital dannelse også evnen til at løsrive sig de farverige skærme. Det er evnen til at se hinanden i øjnene, at lege fysisk sammen. At opleve glæden ved bevægelse, og ikke mindst samværet med familie og venner.
I vores certificering i sund skærmpolitik stiller vi spørgsmål som, hvad gør I hvis et barn har haft en dårlig oplevelse på nettet? Hvordan håndterer man som fagperson eller forældre ufrivillig billeddeling blandt børnene?, hvilken digital mobbepolitik vil være hensigtsmæssig at indføre i jeres institution? Hvordan kan skærme fremme et pædaogogisk mål?
Men vi stiller også spørgsmål som. Hvordan sikrer I at børnene får rørt sig?, hvordan vil I sikre at de ser hinanden også uden for skolen?, Hvordan får i forældrene med ombord?, Hvordan kan man snakke med børnene som har et problematisk forbrug af Sociale Medier eller computerspil? Hvordan kan man samtale med forældre hvor man er bekymret for barnets skærmbrug i hjemmet?
Digital Dannelse er nemlig mere end blot hvad der sker inde bag skærmen, men har lige så meget at gøre med fraværet af det fysiske liv.
Mvh David