David Madsen fra Dabeco tager turen til Ejby, hvor han skal snakke småbørn og digital trivsel, tilknytning og videre. Læs mere om temaerne nedenfor.
- Hvilken betydning har skærmforbruget for barnets (0–6 år) udvikling, tilknytning og trivsel?
- Her vil I indføres i relevant tilknytningsteori samt biologisk og mental sundhed og trivsel
- Denne del vil foregå via refleksioner og summeøvelser)
- Denne del vil foregå ved et oplæg om vigtigheden af mening samt refleksionsøvelser om ”hvilket familieliv ønsker vi? Hvornår udfordrer skærmen dette, og hvornår kan skærmen styrke dette familieliv?
- Forældrenes rolle – Hensigtsmæssig brug af digitale medier, som forældre, som børn og som familie?
- Her vil I indføres i relevant psykologisk teori om det meningsfulde familieliv.
- Hvordan den fagprofessionelle kan have en konstruktiv dialog med forældre om skærme? Hvordan forældre kan have en konstruktiv dialog med sine børn.
- Indføring i den svære samtale med fokus på samtaler baseret på Acceptance and commitment therapy og narrative samtaler
- Skærmforbrug når børnene bliver ældre?
- Statistik, indføring i WHO’s nye diagnose, skærmforbrugets betydning for søvnen samt hvordan kan man sikre sin teenager et sundt liv – digitalt og analogt.
I oplægget vil I tage stilling til følgende, og få konkret viden om disse temaer:
Bør man indføre faste skærmtider?
Hvor længe må børn og unge sidde foran en skærm?
Hvad betyder skærmforbrug for børn og unges indlærings- og kognitive evner?
Hvad er forskellen på virtuel og fysisk leg?
Hvordan påvirker skærme børn og unges sanselige verden?
Hvad betyder skærmtid for børn og unges søvn?