Samarbejde med Mariagerfjord Kommune om at skabe rammer for børns frie udvikling.

Reed Hast­ings, Grundlæg­geren af Net­flix udtalte — Vores største konkur­rent er søvn, og VI vinder.
Mariager­fjord kom­mune siger, vores største konkur­rent ift. leg, søvn, kon­cen­tra­tion, fordy­belse, natur­o­plevelser, fysiske fæl­lessk­aber er datadrevne, fasthold­ende mask­in­er — og VI VINDER.
Beklager Reed.
Disse børns søvn — den kamp får I ikke lov at vinde !
Psykolog- og læge­huset, Dabeco samar­be­jder med kom­munen om, at skabe sun­dere dig­i­tale van­er. Der er bred enighed om, at der er brug for at etablere nogle ret­ningslin­jer for, hvornår, hvad og hvor­dan skær­men bruges.
Og det er fedt at være en del af.
Og pro­jek­tet ønsker at gøre op med de mange timer, hvor store plat­forme bruger og udnyt­ter børn i en iver efter at tappe dem for rådata.
Børn bør aldrig være et objekt i en opmærk­somhed­søkono­mi, hvor de pas­sivt kan sid­de og blive høstet for data — mens de fastholdes i mere eller min­dre meningsløse beløn­ningssys­te­mer — sup­pleret med porno, vold, selvskade og mord.
Børn skal have fri­he­den til at være børn.
Og der­for men­er vi, at Mariager­fjord Kom­mune vis­er vej.
Tak for jer.

Certificeringen af skoler i Mariagerfjord kommune

Mariager­fjord Kom­mune og Psykolog- og læge­huset, Dabeco er offi­cielt startet et samar­be­jde om at cer­ti­fi­cere samtlige skol­er i sunde dig­i­tale van­er. Samar­be­jdet er en del af en større kom­mu­nal strate­gi i kom­munen, hvor trivslen står forrest.
Der­for er vi rundt på skol­er i Mariager Fjord, for at under­støtte sunde dig­i­tale van­er. Og det pro­jekt blev for alvor spar­ket i gang i tirs­dags — pro­jek­tet strækker sig helt ind i jan­u­ar med ungeo­plæg, foræl­drefore­drag, ledelses­dage og ikke mindst medarbejderkurser.
Pointen er, at ledelsen med udgangspunkt i både medar­be­jdernes erfaringer samt elev­ernes skal reflek­tere og ned­fælde en dig­i­tal profil.
I sid­ste uge afs­lut­tede vi et lig­nende pro­jekt på Vod­skov Skole i Aal­borg og deres dig­i­tale pro­fil ser nu ud som følger:
Alle skol­er skal gerne stå stærkere i deres forståelse af børn og unges dig­i­tale livsver­den, techde­signs, for­ret­ningsmod­eller, afledte effek­ter på leg, samvær og kon­cen­tra­tion, men også dan­nelses- og rela­tions­frem­mende brug af tech.
Cer­ti­fi­cer­ingssamar­be­jdet med Mariager­fjord Kom­mune kan du læse mere om i DR’s artikel om samarbejdet.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/skaermtiden-stikker-af-skoler-skal-skride-ind-over-eleverne

Foredrag for småbørnsforældre

“Den bed­ste gave du kan give dit nyfødte barn er, at være i bal­ance og skabe et liv hvor du selv har forud­sæt­ninger for at trives”.

Sådan start­ede David Mad­sen sit oplæg, da han skulle tale foran en række dagtil­budsper­son­ale samt småbørnsforældre.

Hvis det lille barn fødes ind i et liv, hvor stressen er allest­ed­snærværende, og bar­net ikke bliv­er mødt i dets emo­tionelle behov, ikke bliv­er mødt i øjenkon­tak­ten, ikke bliv­er mødt kropsligt.

Ja, så opstår der er et traume, og ved et traume forstås det, at der opstår et indre sår — et sår man kan bruge resten af livet på at få helet — man skal have fyldt et emo­tionelt tom­rum ud — et svigt bar­net ube­v­idst selv føler sig skyldig over.

For­di bar­net er nar­cis­sis­tisk (ikke neg­a­tivt), så vil bar­net opleve det, som bar­nets skyld, at mor og far er stres­set og ikke møder bar­net i dets behov.

Når bar­net senere bliv­er større, så vil bar­net skulle hele det indre sår — og ofte vil det søge heling ved at få valid­er­ing udefra.

Og her bliv­er det igen inter­es­sant at se på de dig­i­tale plat­forme, for der find­es ikke et bedre sted at opnå instant og kon­stant pos­i­tiv feed­back, blive beløn­net med valid­er­ing i form af likes eller nye levels.

Der­for skal vi huske, at en iPhone ikke kun er en sølle erstat­ning når vi er sam­men med vores små børn — det kan fak­tisk have afledte effek­ter på vores barns ontol­o­giske sikker­hed og bar­nets oplevelse af, at dets væren i ver­den er tilstrækkeligt.

Så husk — hvis du vil give dit barn de bed­ste forud­sæt­ninger for at vokse op som et helt men­neske, så pas på dig selv og vær omsorgs­fuld over­for lige præ­cis dig.
Det er ikke en let opgave, men det er en vigtig opgave.

Vi har fået ny medarbejder. Velkommen til Maria

Vi er så heldige at have fået en dygtig psykol­o­gis­tud­erende til at hjælpe med at fremme børn og unges dig­i­tale beskyt­telse, trivsel og tryghed.
Vi ser meget frem til samarbejdet 🙂

Foredragsfolder på gaden

Vi har fået en ny fore­dragsfhold­er, som kan down­load­es lige her. 

Fore­drags­fold­er

Nyt onlinekursus til forældre

Nyt online forældrekursus.

At huske det betydningsfulde i en digital tid:

Forældreforedrag v. læge og psykolog

Com­put­er­spil og sociale medi­er er blevet en tid­skrævende beskæftigelse hos mange børn og unge. Det kan risikere at gå ud over deres engage­ment i deres skole, fritidsin­ter­ess­er og deres fam­i­lieliv samt sociale relationer.

Fam­i­li­er kan føle sig klemt for­di det kan være svært at finde en bal­ance, hvor børnene kan spille eller scrolle, og sam­tidig indgå i fam­i­lieliv­et. Fam­i­liens værdier kan således blive udfor­dret af de mange timer foran skær­men. Foræl­dre kan opleve mod­stand når de ønsker samvær med børnene, som hellere vil spille com­put­er eller delt­age i et virtuelt fæl­lesskab. Dette kan være en vanske­lig opgave for enhver foræl­dre, som ved at deres børn har brug for nærvær, frisk luft og sanselige stimuli.

De mange adfærds­de­signs som er installeret i dig­i­tale plat­former synes på mange måder at dik­tere det unge men­neskes fysiske og men­tale sund­hed, hvilket i sid­ste ende kan ende med skolevæ­gring eller blot iso­ler­ing fra fysiske fællesskaber.

Fore­draget giv­er ind­b­lik i hvad der lig­ger i et sundt og usundt for­brug af sociale medi­er og com­put­er­spil, samt hvilke imp­lika­tion­er et usundt for­brug af com­put­er­spil og sociale medi­er har på børn og unges udvikling.

Der­til vil fore­draget omhan­dle forskel­lige spiltyper, og hvad der gør at de forskel­lige spil virk­er så dra­gende på børn og unge.

Slut­teligt vil foræl­drene få kend­skab til de neu­ro­bi­ol­o­giske mekanis­mer der sker i hjer­nen når man spiller com­put­er­spil og bevæger sig rundt på de sociale medier.

 

 

Odense friskole bliver certificeret i sunde digitale vaner

Odense friskole har meldt sig under fan­erne af en eksklu­siv klub af skol­er, som ønsker at sætte et særligt fokus på deres elevers dig­i­tale liv. 

En cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er bety­der, at skolen i sin hel­hed får fokus på de værdier såv­el som udfor­dringer, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Medar­be­jderne på skolen får således mulighed for at udvikle og reflek­tere over menings­fulde dig­i­tale vaner.

Fokus for cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed samt deres moti­va­tion, læring, sociale fæl­lessk­aber og offline interesser.

På denne bag­grund har skolen haft oven­stående reflek­sion­er, opmærk­somhed­er og ret­ningslin­jer omhan­dlende deres elevers dig­i­tale liv: Dette berettiger dem til at være en insti­tu­tion cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Odense friskole har som led i cer­ti­fi­cerin­gen i sunde dig­i­tale van­er mod­taget et medar­be­jderkur­sus, en ledelses­dag samt et elev­fore­drag og et forældreforedrag.

Whistlesafe — en whistleblowerordning med fokus på organisationer, skoler og foreninger

Har din skole / organ­i­sa­tion hus­ket den lovpligtige whistleblowerordning?

Psykolog- og læge­huset, Dabeco værd­sæt­ter vær­di­en af medar­be­jdernes og elev­ernes ret til frit at udtrykke og rap­portere om alle for­mer for uret­mæs­sige han­dlinger. Dette inklud­er­er ikke blot  lovlig billed­del­ing og mob­n­ing, men også overtrædelser som svin­del, kor­rup­tion og krænkelser.
Netop for­di Whistle­safe baser­er sig på dette værdis­æt anbe­faler Psykolog og læge­huset, Dabeco, Whistle­safe som den ideelle løs­ning til en whistle­blowerord­ning, skabt specielt til skol­er og institutioner.

Læs mere om Whistle­safe her

Læs om hvor­for Dabeco er gået ind i Whistle­safe på neden­stående link:

Dabeco Whistle­blowerord­ning

Læs uddy­bende om Whistle­safes’ StudentWhistle

Whistle­safe — en whistle­blow­er­plat­form til skol­er og foreninger

Seminar til fagpersoner ift. udsatte unge — tilmelding kræves

Hvis I oplever at have kon­takt til unge, som har fået et invalid­erende gam­ing- eller SoMe-for­brug, så book en plads på dette seminar.

Dygtige Mie Oehlen­schläger, Autoris­erede psykolog, David Mad­sen og læge, Cecilie Fed­er­spiel vil gøre hvad der står i vores magt for at klæde dig på til at arbe­jde med prob­lematikken på en menings­fuld måde.

Med ca. 10.000 psykologsam­taler om fænomenet med børn, unge og deres foræl­dre vil jeg ind­føre kur­sis­terne i sam­tale­greb, forståelse og andre hen­sigtsmæs­sige interventioner.

Det er anden gang at vi tilby­der kurset gen­nem Seminarer.dk.

Læs mere lige her:

https://seminarer.dk/kurser/afhaengighed-af-sociale-medier/

d. 15 novem­ber — Scan­dic Aarhus

d. 6 decem­ber — Scan­dic Hvidovre