Vi tilbyder alle skoler og institutioner at blive certificeret i sunde mobil- og digitale vaner

Certificering i sunde digitale vaner

Til skoler, institutioner og organisationer

Dabeco tror på, at et afbal­anceret skærm­for­brug er en nød­vendig kilde til et liv med trivsel og moti­va­tion. Dabeco tilby­der insti­tu­tion­er at kval­i­fi­cere medar­be­jderne til at under­støtte sunde dig­i­tale van­er til alle børn og unge

 

Hvad er en certificering i sunde digitale vaner?

Dabeco tilby­der insti­tu­tion­er en unik mulighed for at blive cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale van­er. Dette er en mulighed for at blive en insti­tu­tion, hvor for­nuftige og vel­re­flek­ter­erede skær­mak­tiviteter er i højsædet. Vi tror på, at de rette pæd­a­gogiske reflek­sion­er vedr. børn og unges dig­i­tale liv — vil vi se flere men­nesker, der dyrk­er ven­sk­aber, sunde aktiviteter og får øget moti­va­tion og lyst til læring.

Cer­ti­fi­cerin­gen bety­der, at insti­tu­tio­nen i sin hel­hed får fokus på såv­el de værdier som de skyg­gesider, der find­es i den dig­i­tale ver­den. Der­til får medar­be­jderne på insti­tu­tio­nen mulighed for at fastlægge menings­fulde dig­i­tale skær­m­van­er der pass­er til lige nøjagtig deres insti­tu­tion. Fokus for hele cer­ti­fi­cerin­gen er at værne om børn og unges men­tale sund­hed og deres moti­va­tion læring, sociale fæl­lessk­aber og fritidsinteresser.

 

Den certificerede institution sender således et klart signal til omverden, til brugerne, til familierne, til medarbejderne, til køber-kommuner og politikerne om, at de har en skærpet opmærksomhed på de unges digitale liv. 

 

Hvorfor vælge at blive certificeret i sunde digitale vaner?

Danske børn og unge oplever mis­trivsel som ikke er set tidligere. Vi ved fra sund­hedsstyrelsens forskn­ing, at sociale medi­er og skær­mak­tiviteter har neg­a­tiv effekt på de unges søvn. Vi ved ud fra sta­tis­tik fra insti­tut for folke­sund­hed, at børn og unge aldrig har set hinan­den min­dre i den fysiske ver­den – kun 7% og 13% af hhv. 15 årige piger og drenge ses regelmæs­sigt fysisk efter skole. Vi ved at under 25% af børn og unge mellem 11–15 år lever op til sund­hedsstyrelsens anbe­falinger for fysisk aktivitet. Vi ved sam­tidig også, at danske børn og unge har ver­dens reko­rd i at sid­de foran en skærm.

Vi ved at techgi­gan­terne imple­menter­er meget virkn­ings­fulde adfærds­de­signs primært ud fra et økonomisk incitament.

Med en cer­ti­fi­cer­ing i sunde dig­i­tale van­er vil medar­be­jderne blive kval­i­fi­cerede til at møde de udfor­dringer, der kom­mer med børn og unges skærm­for­brug. Det vil sige, at medar­be­jderne får et indgående kend­skab til skærmenes rolle i børn og unges liv – på godt og ondt. Medar­be­jderne skal desu­den reflek­tere over alt fra:

skærmtider i insti­tu­tio­nens åbn­ingstider, billed­del­ing, den gode tone online, alder­smærkede spil samt alter­na­tive for­mer for aktiviteter, online radikalis­er­ing, krænk­ende dig­i­tal adfærd, com­put­er­spilsafhængighed + hvornår bliv­er skær­men et prob­lem, den menings­fulde sam­tale om skær­mak­tiviteter + meget mere. 

Oplægsh­old­erne består af én læge og to psykologer, der alle har et bredt kend­skab til børn og unges dig­i­tale liv. De har siden 2016 beskæftiget sig indgående med skær­mak­tiviteter og hjulpet folk til at nav­igere i en dig­i­tal tid.

Vi vil forsøge at få pressedækn­ing, så insti­tu­tio­nen vil blive kendt for at have sunde dig­i­tale vaner.

Praktisk om kurset

Kurset strækker sig over 4 timer inkl. frokost­pause til fag­per­son­alet på skolen eller institutionen.

Foru­den et medar­be­jderkur­sus bliv­er foræl­drene inviteret ind til et foræl­drefore­drag dig­i­tale medi­er. Slut­teligt afholdes et fore­drag for insti­tu­tio­nens børn og unge. Cer­ti­fi­cerin­gen gælder i 3 år, hvorefter insti­tu­tio­nen skal have et 2 timers brushup kursus.

Insti­tu­tio­nen får et fysisk mess­ingskilt samt et virtuelt emblem, hvor­på det fremgår at skolen er cer­ti­fi­ceret i sunde dig­i­tale vaner.

Efter aftale kan kur­sis­terne få et diplom for delt­agelse i kurset.

Kursets foredragsholdere

Teamet i psykolog- og læge­huset, Dabeco sikr­er, at det altid er autoris­erede psykologer og læger der står for at føre insti­tu­tio­nen sikkert mod sunde dig­i­tale vaner.

Vi glæder os til at høre fra jer! 

Kronik i Information — Derfor er techindustrien så svær at hamle op med som forælder

Psykolog David Mad­sen og læge Cecilie Aalund Fed­er­spiel fra Dabeco har skrevet en uman­erligt vigtig kro­nik om det gode børne- og unge­liv med nærvær, natur­o­plevelser, leg og tilstrække­lig søvn — og hvor­dan dette kalder på reg­u­ler­ing af techindustrien.

De skriv­er bl.a. : “Vi inter­esser­er os for at skabe et trivsels­frem­mende miljø med plads til menings­fulde aktiviteter i tæt kon­takt med de men­nesker, der har betyd­ning… Vi ønsker at mindske det ans­var, børn og unge har for, at hver en han­dling, de fore­tager, skal udfor­dres af en techin­dus­tri, som kræver deres tid og opmærk­somhed. Vi ønsker, at poli­tik­erne i Dan­mark skal turde at reg­ulere en techin­dus­tri, som er ude af kon­trol.” (Louise Klinge — Skoleforsker)

Læs hele kro­nikkeni Infor­ma­tion her:
Foræl­dre er over­ladt til sig selv i en ulige kamp mod techindustrien

Podcast med David Madsen og Thomas Pape

Psykolog David Mad­sen fold­er hans gode råd og store viden om techvirk­somhed­ers for­ret­ningsmod­eller. Det er et must-hear inter­view, hvis du har inter­esse for men­tal sund­hed, dig­i­tale van­er, søvn, unges trivsel og meget meget mere. David Mad­sen kom­mer omkring techde­signs, for­ret­ningsmod­eller og mistrivsel.

https://spine.dk/psykolog-david-madsen/

 

Techindustrien anser os som objekter

Det kalder på at skol­er skal hjælpe børn med at få fri­hed fra dig­i­tale plat­forme, at dagtil­bud sikr­er fri­hed fra det dig­i­tale, at fam­i­li­er skal sikre nærvær og fysisk samvær, at poli­tikere sikr­er at techin­dus­trien bliv­er reguleret.

Vi ans­es af techin­dus­trien ene og alene som det objekt hvor­fra viden bliv­er tapp­pet og sol­gt -> udelukkende med det for­mål at sikre en øget økonomisk omsæt­ning til den dig­i­tale platform.

I udgangspunk­tet er der imple­menteret et nyt økonomisk imper­a­tiv i samtlige dig­i­tale plat­forme, hvor men­nes­ket ikke engang læn­gere kan siges at være ‘for­brugeren’. Vi er ej heller som mange ofte fejlagtigt siger, ‘pro­duk­tet’ — vi er objektet.

Vi er således blevet et mid­del til at opfylde en række mål­sæt­ninger som er i virk­somhed­ernes inter­esse og ikke vores.

Dette er ikke en naturlig udvikling af inter­net­tet eller det dig­i­tale. Dette er 100% en men­neske­lig veloverve­jet beslut­ning om, hvor­dan dig­i­tale plat­forme skal kunne tjene penge.

Det er efter min mening også her, at der opstår store sam­men­stød i debat­ten, for­di mange velme­nende organ­i­sa­tion­er (særligt dem der har lev­et under inter­net­tets spæde opstart) tænker inter­net­tet som et frit sted fyldt med idéer og videndeling.

Men det er ikke læn­gere virke­lighe­den og har fak­tisk ikke været virke­lighe­den siden 2004 — da Google første gang beg­y­n­dte at få blik for hvor mange penge der er i overvågn­ing af dets brugere, og derved fun­da­men­talt ændrede inter­net­tets spillere­gler — fra et sted, hvor net­tet var frit — til det som net­tet er i dag — et sted hvor dig­i­tale plat­forme lukr­erer på men­neskers opmærksomhed.

Husk det — og husk det når I skal booke folk der kom­mer og taler dig­i­tal dan­nelse. Der er fun­da­men­talt forskel­lige stem­mer i denne debat — også blandt fag­per­son­er i lille Danmark.

Nogle organ­i­sa­tion­er tænker dig­i­tale plat­forme som en naturlig del af ungdommen -

Mens andre kalder på reg­u­ler­ing af techin­dus­trien -> det kalder på at skol­er skal hjælpe børn med at få fri­hed fra dig­i­tale plat­forme, at dagtil­bud sikr­er fri­hed fra det dig­i­tale, at fam­i­li­er skal sikre nærvær og fysisk samvær, at poli­tikere sikr­er at techin­dus­trien bliv­er reguleret.

Telefonen stjal tid som forårsagede stress

Klip­pet læn­er sig op af det argu­ment som Ras­mus Lund-Nielsen er inde på i sin kam­pagne — at tid er en ressource.
Den nok mest anvendte stress­mod­el beskæftiger sig netop med krav og ressourcer.
Hvis for meget af vores tid går til unyt­tige ting, som f.eks. at sid­de og scrolle på sin tele­fon eller sid­de i et loop af 20 min­ut­ters run­der i Fort­nite, så tillad­er vi imi­dler­tid som sam­fund at techin­dus­trien banker de unges ressourcer i bund (tid er en ressource). Dette forår­sager ifølge førende psykol­o­gisk teori, at de har sværere ved at håndtere (have tid) til de krav de møder i livet.
Dette forår­sager ifølge teorien et øget stressniveau.
Så lad os kigge lidt på noget statistik.
Danske børn og unge har aktuelt et rekreativt skærm­for­brug på 30 timer ugentligt
Danske børn og unges mis­trivsel er ude af kon­trol hvor hver fjerde unge udvis­er tegn på stress, angst eller depres­sion (ofte en kombination).
Unges søvn er reduc­eret med 1–2 timer dagligt ift. 1980’erne, og søvnkvaliteten er for­ringet bety­deligt (bliv­er ofte itale­sat som en parantes, men hvis man kender symp­tomerne på søvn­man­gel, så bør det abso­lut stå som en primær årsagsforklaring.
Under 25% af unge mellem 11–15 år lever op til sund­hedsstyrelsens anbe­falinger for fysisk aktivitet.
Under 13% ses regelmæs­sigt fysisk med hinan­den efter skole.
Dette er ikke de unges eget valg. Dette er et valg forår­saget af en techin­dus­tri som ikke sky­er midler ift. at øge deres økonomiske omsæt­ning. De bruger fasthold­else og uetiske designs. Der­for kalder ALT på at techin­dus­trien SKAL reguleres.
Tilbage til den unge kvin­de i videoen:
Efter 3 sam­taler for­måede Sophie at gå fra 6–7 timer dagligt på sin tele­fon til blot et par timer.
Hun mærkede umid­del­bart trivslen komme ind i sit liv igen. Hun beg­y­n­dte at bruge sin tid på, at være sam­men med sine bed­ste­foræl­dre, være i naturen og være tilst­ede med sine ven­ner — som hun også for­måede at inspirere til at lægge deres tele­fon fra sig når de var sammen.

 

Forretningsmodellerne er problemet

Vi er meget enige i føl­gende indlæg. Ofte så taler vi om, at dig­i­tale medi­er er skadelige, men det er kun delvist sandt.

Hvis vi skal forstå skade­lighe­den af dig­i­tale medi­er, så må vi se på de for­ret­ningsmod­eller som lig­ger fun­da­mentet for samtlige dig­i­tale platforme .

“At the heart of the prob­lem of online harms is big tech’s busi­ness mod­el. Social media com­pa­nies need to keep peo­ple glued to their screens so they can sell stuff. Unfor­tu­nate­ly, that often means serv­ing up a con­stant stream of shock­ing, harm­ful and polar­is­ing content”.

! Sociale medi­er og gam­ing­plat­forme høster som bek­endt vores dat­ter, som de kan sælge videre.

! Der­for eksponer­er de os for neg­a­tive nyhed­er. For­di techin­dus­trien ved, at vi bliv­er draget mest mod mørke end mod lys.

! Men vi men­nesker påvirkes — og psykisk syg­dom smit­ter, selvskade smit­ter, had smit­ter, racisme smitter.

! Men mest af alt — fravær af søvn, fysisk aktivitet og fysisk samvær skaber mis­trivsel i en grad vi ikke har begreb om.

! Og ker­nen af prob­lemet lig­ger i for­ret­ningsmod­ellerne for­di det er i for­ret­ningsmod­ellerne, at vi find­er årsagen til at vi bliv­er eksponeret for det vi gør — for at vi således bliv­er sid­dende så længe som muligt.

 

https://www-cityam-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.cityam.com/online-safety-bill-tech-giants-regulation-molly-russell/?amp=1

 

NGO fra Tjekkiet har taget kontakt på opfordring fra Sundhedsstyrelsen

Den anden dag fik psykologhuset, Dabeco tilsendt en fore­spørgsel fra en NGO i Tjekki­et, hvor de efter­spurgte viden om gaming‑, SoMe, Tech og pornoafhængighed.

“Part of clients in our com­mu­ni­ty are teenagers (16+). As the time changes, we see in the pop­u­la­tion new chal­lenges and threats spe­cial­ly for chil­dren and teenagers. Our con­cern now is tech­nol­o­gy addic­tion (things like inter­net addic­tion, social media, com­put­er games, porn addic­tion etc., no gam­bling online) which we are inter­est­ed to find out more about”.

I Dabeco oplever vi en stor efter­spørgsel på viden omkring skyg­gesiderne ved det dig­i­tale liv. Det vis­er sig ved fore­drag, kurs­er og temadage.
Men af og til hen­ven­der forskere og andre prak­tikere for­di de gerne vil drøfte DO’s and DON­T’s i arbe­jdet med men­nesker der har et invalid­erende forhold til SoMe og gaming.

Oven­stående NGO havde fået vores oplysninger fra Sund­hedsstyrelsen Dan­ish Health Author­i­ty, hvilket vid­ner om, at dette prob­lem har poli­tisk fokus.

Dabeco er i øvrigt med i et af ver­dens største forsker- og prak­tik­er­netværk faciliteret af Restart i Seat­tle. Det er blandt andet gen­nem dette netværk, at vi bliv­er bev­id­ste om nye trends og nye udfor­dringer for­bun­det til det digitale.

Workshop ved Stopspillet — refleksioner

Afs­lut­ningsvist var der en af råd­giverne der sagde “det var rigtig godt at se det fra en lidt anderledes vinkel, hvor det mere er et spørgsmål om eksis­ten­tielle temaer”.

Det var en meget skarp obser­va­tion — for det er netop det de dig­i­tale medi­er han­dler om. Det er der­for jeg stadig synes det er inter­es­sant at holde fore­drag om dig­i­tale medi­er, at have sam­taler med men­nesker om deres for­brug — for­di det er eksistentielt.

Gam­ing, Sociale medi­er og dig­i­talt mediebrug han­dler om måden hvor­på vi for­val­ter vores liv. Hvor­dan vi er foræl­dre, hvor­dan vi udlever vores barn­dom, ung­dom eller voksentilværelse.

Det han­dler om vores fri­hed til at leve det liv vi ønsker og ikke det liv techin­dus­trien ønsker. Det han­dler om hele vores livsverden.

Tak til råd­giverteamet i Stop­spillet og tak til Dorthe Ege­b­jerg Rieper for invitationen :).

Foredrag på Ejby Private Børnehaver

Slut­teligt siger led­eren “Det var rigtig godt, at det tog en eksis­ten­tiel drejn­ing — det havde jeg ikke reg­net med”.

Børn ønsker et liv med sport, leg og samvær med foræl­dre og jævnaldrende.
Foræl­dre ønsker at være nærværende, skabe trygge ram­mer og se sine børn i øjnene.

I går aftes afholdte David et fore­drag for en fan­tastisk gruppe dybt engagerede pæd­a­goger, foræl­dre og ledere i en række pri­vate dagtilbud.

Delt­agerne sagde blandt andet, at det ikke er uset at foræl­dre kom­mer med deres børn i den type klapvogn der vender væk fra foræl­drene. Her sid­der bar­net med en Ipad og foræl­drene går med en tele­fon i hånden.

De fortæller at flere børn lær­er at tale engel­sk før de lær­er at tale dansk.

At børnene ofte leg­er, at klod­serne er tele­fon­er og Ipads, og børnene på den måde kopier­er deres foræl­dres skær­mad­færd i deres lege.

Vores bud er: Dig­i­tale medi­er er ikke neu­trale. De manip­ulerer, fasthold­er og afhold­er os derved fra at gøre de ting som er vigtige.

Det at gøre det vigtige er bare ekstremt udfor­dret i en tid, hvor alle men­neskers tid er kom­mer­cialis­eret og gjort til en vare der han­dles på et fuld­stændig van­vit­tigt og ure­g­uleret marked.

Slut­teligt siger led­eren “Det var rigtig godt, at det tog en eksis­ten­tiel drejn­ing — det havde jeg ikke reg­net med”.

Vi skriver om det meningsfulde i livet — hvad det er må folk selv vurdere

10 årig pige “I går klokken 2 om nat­ten, der ville jeg egentlig gerne sove, men det var for svært. Jeg blev lige­som tiltrukket til at fort­sætte. Jeg vil jo gerne nå at opnå det skin for ellers skal jeg vente i 2 uger. Dagen efter blev jeg irriteret og i dårligt humør, og kom op at skæn­des med mine foræl­dre for­di de sagde, at jeg ikke skulle ligge med minI­pad i sengen”.

Vi ved godt, at det kan forekomme at vores skriver­ier omhan­dler det dig­i­tale, men det gør de fak­tisk ikke.
Vores skriver­ier omhan­dler livet, det liv som skaber trivsel, glæde og mening (hvad det er for et liv må den enkelte vurdere).
Men det adresser­er den prob­lematik, at det liv den enkelte find­er menings­fuldt er under hårdt pres — og det skyldes tech, adfærds­de­signs og et helt ure­g­uleret marked.