Nyt foredrag til fagpersoner der arbejder med udsatte unge

At huske det betyd­nings­fulde i en dig­i­tal tid, er en vigtig forud­sæt­ning for at udleve et liv med plads til trivsels­frem­mende og sunde aktiviteter og relationer.

Den dig­i­tale indus­tri er udgjort af en lang række Adtech virk­somhed­er. Alt fra sociale medi­er til gamingin­dus­trien tjen­er deres penge ved at sælge brugerens data. Dvs. viden om brugerens inter­ess­er, køn, socioøkonomisk sta­tus etc. Denne viden sæl­ger plat­formene videre til tred­jeparts virk­somhed­er som der­fra kan mål­rette annon­cer og reklamer til lige netop den mål­gruppe de ønsker.

For at kunne høste mest mulig viden om brugeren kræver det, at brugeren bruger mest mulig tid på lige netop deres plat­form, og der­for er der i samtlige spil og sociale medi­er installeret en lang række velimple­menterede fastholdelsesdesigns.

Og det har en pris.

Dan­mark er det land i Europa, hvor børn og unge er mindst fysisk aktive, er mindst fysisk-sam­men efter skole og sam­tidig er vi det land, hvor børn og unge sid­der mest foran en skærm.

Socialar­be­jdere, SSP-kon­sulen­ter og behan­dlere i fx job­cen­tre og for­valt­ninger står ofte med en stor gruppe sår­bare unge, som ikke læn­gere er inter­esseret i at delt­age i sam­fun­dets sociale, beskæftigelses- og/eller uddan­nelses­ret­tede aktiviteter.

 

WHO har offentlig­gjort at com­put­er­spilsafhængighed vil indgå i deres nyeste diag­nose­man­u­al, ICD11. Det bety­der, at fag­per­son­er i sti­gende grad er i berøring med men­nesker, for hvem com­put­er­spil udgør en reel sundhedsmæssig‑, social- og ledighedsmæs­sig risiko og belastning.

Com­put­er­spil og sociale medi­er kan af forskel­lige årsager med­føre en afhængighed, hvor prisen hverken er økonomisk ruin eller biol­o­gisk for­fald, men i stedet betales med forbindelser. Det kan være øde­lagte forbindelser til arbe­jds­markedet, uddan­nelsessys­temet eller ven­ner og fam­i­lie og i for manges til­fælde som oftest en bland­ing. Områder som er vitale for men­neskers men­tale sund­hed, moti­va­tion og oplevelse af mening.

 

Det kan være en vanske­lig opgave at arbe­jde med en mål­gruppe, hvor skærme på mange måder synes at have overtaget hele deres liv, og som i sid­ste ende kan føre til skolevæ­gring, arbe­jd­sløshed eller iso­la­tion fra fysiske fællesskaber.

For at tilbyde den mest kval­i­fi­cerede hjælp og støtte til mål­grup­pen kan det være nød­vendigt med infor­ma­tion og viden om inter­ven­tion­er samt viden om en ny udsat og dig­i­tal målgruppe.

Læs mere her: Til fag­per­son­er der arbe­jder med udsat­te unge